HIDUP TANPA WANG

Lakota Sage Lame DeerLakota Sage Lame Deer

“… Sebelum saudara-saudara putih kami datang untuk membudayakan kami, kami tidak ada penjara. Oleh kerana itu kami tidak ada penjahat. Anda tidak boleh mempunyai penjahat tanpa penjara. Kami tidak ada kunci atau mangga, dan jadi kami tidak ada pencuri. Jika seorang laki-laki itu sangat miskin sehingga ia tidak punya kuda, tipi atau selimut, seseorang memberinya benda-benda seperti ini. Kami terlalu mundur untuk menetapkan nilai yang tinggi pada barang-barang peribadi. Kami mahu memiliki benda-benda ini hanya untuk diberi kepada mereka. Kami tidak punya wang, dan kerananya nilai seorang individu tidak boleh diukur dengan wang. Kami tidak mempunyai undang-undang bertulis, tidak ada peguam atau ahli politik, kerana itu kami tidak mungkin menipu. Kami berada dalam keaadaan yang benar-benar teruk sebelum orang kulit putih datang, dan saya tidak tahu bagaimana kita berjaya hidup bersama tanpa benda-benda asas ini, kita diberitahu, yang sebenarnya amat diperlukan untuk menjadi masyarakat beradab …“; Lakota Sage Lame Deer (daripada John Lame Deer, Seeker of Visions)

DAPATKAH ANDA HIDUP TANPA DUIT? AYUH BERJUMPA DENGAN ORANGNYA


Daniel Suelo didalam guanyaDaniel Suelo didalam guanya

DANIEL SUELO HIDUP DIDALAM GUA. Tidak seperti kebanyakan orang Amerika–rata-rata bergelumang dengan hutang kad kredit, bergantung kepada cagaran, takut dengan pengurangan tenaga kerja di pejabat–Dia tidak bimbang dengan krisis ekonomi. Itu kerana dia tahu bahawa cara terbaik untuk terus tak bankrap adalah untuk tidak pernah menjadi bankrap pada mulanya. Sembilan tahun yang lalu, pada musim gugur 2000, Suelo memutuskan untuk berhenti menggunakan wang. Dia terus berhenti, seperti tabiat ketagih dadah.

Kediamannya, yang tersembunyi di lembah yang tinggi berjajar dengan air terjun, dengan satu jam berjalan kaki dari bandar gurun Moab, Utah, di mana orang-orang yang mengenalinya mempunyai dua pandangan: Dia adalah orang yang waras atau cuma orang Batak yg tidak dapat ditukarkan. Blog Suelo, dikemaskinikan percuma di perpustakaan awam Moab, menunjukkan bahawa dia keduanya. “Ketika saya tinggal dengan wang, saya selalu kesempitan,” tulisnya. Wang mewakili kesempitan. Wang mewakili hal-hal di masa lalu (hutang) dan hal-hal di masa depan (kredit), tapi wang tidak pernah betul-betul mewakili apa yang benar-benar ada sekarang.”

Pada hari yang panas di awal musim bunga, saya memanjat di sepanjang satu set tebing batu merah ke mulut guanya, di mana saya jumpa satu catatan ditandatangani dengan wajah ’smiley’: CHRIS, JANGAN MALU-MALU MENGGUNAKAN APA PUN, MAKAN APA PUN, YANG KAU NAK (SEMUA INI BUKAN MILIK AKU). Dari luar, tempat itu kelihatan seperti titisan air mata yang berlubang, lebih kurang saiz bilik mandi keretapi Amtrak, dengan ruang yang cukup untuk beberapa pot yang tergantung dari langit-langit, dapur di bawah batu eave, baldi besar penuh dengan kacang-kacang dan beras, tempat tidur berselimut di tanah, dan barang-barang lain sikit. Suelo sudah di sini selama tiga tahun, dan bau tempat itu pun dah macam dia.

.

Temuramah bersama Daniel Suelo

.

David SueloDaniel Suelo

.

1. Mengapa Anda Hidup Tanpa Duit?

.

Inilah satu-satunya cara yang saya tahu untuk hidup dengan kesedaran sebenar.

Alasannya banyak. Berikut adalah beberapa alasan yang utama:

(A) Ia berdasarkan naluri. Ia kerana (B) alasan politik, (C) alasan rohani, (D) alasan kesihatan (mental dan kesihatan fizikal), (E) alasan ekonomi, dan kerana (F) , keseronokan semata-mata, serius:

  • (A) Ia berdasarkan naluri

Sebenarnya, awak, saya dan semua manusia hidup tanpa wang atau duit, tanpa Kesedaran Kredit & Hutang, ketika kita dilahirkan. Diri kita yang sebenar sudah hidup tak berduit. Selebihnya hanyalah ilusi palsu. Gaya hidup ini adalah sifat dan keinginan kanak-kanak. Setiap budak atau orang muda yang saya dah bersembang, yang belum lagi diprogramkan oleh ‘the Man’, merasakan perkara ini sempoi.

.Semua makhluk, segala alam semesta, di luar lingkungan dunia peradaban hidup tanpa duit. Oleh sebab itu alam di luar lingkaran peradaban komersil, yang benar-benar seimbang. Namun tidak ada negara di dunia, bahkan dengan pakar ekonomi ber’PhD’ sekalipun, yang boleh mengimbangkan bajet negaranya!

  • (B) Politik

Ini memerlukan sedikit penjelasan. Lihatlah politik. Lihatlah Amerika & penularan sifat kebendaaan berleluasa dunia. Lihatlah berduyun-duyun gereja ( masjid pun sama) menyokong politik sebegini, berusaha menyembunyikan ketamakan di bawah topeng kewarakan. Lihat syarikat-syarikat korporat, perdagangan dunia. Perlukah saya buktikan lagi? Biarlah perbuatan mereka itu sendiri yang menunjukkan diri mereka yang sebenar.

  • (C) Spiritual

Bercampur dengan naluri saya semasa budak, saya dibesarkan di sebuah keluarga Kristian Injil. Saya menganut agama saya dengan amat serius. Tetapi saya mula tertanya-tanya mengapa orang yang mengaku dianya Kristian jarang sekali mengikuti ajaran-ajaran Jesus – Iaitu Khutbah di Gunung, iaitu meninggalkan pangkat, hidup di luar Kredit & Hutang, bebas memberi & bebas mengambil, memberi dengan tidak mengharapkan apa balasan, mengampunkan semua hutang, tidak berhutang dengan sesiapa, hidup di luar pembalasan iaitu kejahatan-pada-jahat atau kebaikan-untuk-kebaikan, hidup di dunia tanpa rasa bersalah (hutang), tanpa dendam dan hasad dengki (hutang), tanpa penghakiman (kredit & hutang), hidup dengan Rahmat (Gratis/percuma, bukan dari hasil kita sendiri tetapi oleh karya-karya Alam sejati yang mengalir melalui kita).

.Selepas membesar & membuka minda saya, saya mula belajar bahawa prinsip-prinsip Kristian ini adalah prinsip-prinsip setiap agama – seperti Taoisme, Yahudi, Hindu, Buddha, Jain, Sikh, Islam, Mormonism, Shamanisme, Paganisme, dan sebagainya (Walaupun dengan perlembagaan ’bastardizations’ dari agama masing-masing, yang menjual Roh mereka sebanyak 30 keping perak).

Tidak ada satu agama pun yang monopoli keatas kebenaran. Dan orang-orang yang paling jauh daripada kebenaran mereka sendiri adalah orang-orang yang menganggap diri mereka satu-satunya gereja yang benar. Prinsip-prinsip teras daripada agama-agama dunia adalah dari prinsip Alam, “Hukum tertulis di setiap hati”. Dan jauh di lubuk hati anda memang mengetahuinya. Apakah bukan Jesus yang menggunakan contoh daripada gagak, bunga lili, hujan yang turun pada yang adil & tidak adil, burung pipit, benih-benih, dan hati kita sendiri, untuk diambil bukti-bukti ini?

Namun, ini membawa saya ke satu detik di mana saya sudah muak belajar & berceloteh tentang agama & falsafah, kerana saya tak pernah, tak boleh, mengamalkannya. Tidak ada yang pernah melakukannya, tak seorang pun boleh. Lalu saya memasuki ke fasa pandangan sinis, kepahitan, ke depresi klinikal, & penghinaan kepada semua agama dan yang berbicara tentang hal-hal rohani, berasa hina kepada konsep Tuhan.

  • (D) Kesihatan

Saya pernah tinggal di Denver, Boulder, Colorado, dan terasa penat untuk terus berlumba-lumba. Jadi saya terus berhenti kerja dan berpindah ke Moab, Utah. Akhirnya saya mula menyedari bahawa satu-satunya cara untuk mengatasi kemelesetan adalah memudahkan fikiran, dengan meninggalkan semua itu. Ini adalah Buddhism 101, keputusan muktamad kepada sesiapa yang ingin sembuh. Dan kemudian saya menyedari bahawa harta benda saya juga adalah pertimbangan saya. Saat saya melepaskan fikiran-fikiran yang tidak berguna, saya melepaskan harta benda yang tidak berguna. Dan ketika saya melepaskan harta benda yang tidak berguna, saya dapat lebih dan lebih yang sepatutnya kurang dan berkurang lagi. Itu bukan suatu usaha, tapi ibarat pohon menjatuhkan daun atau benih-benihnya. Dan dengan harta benda, buah fikiranku dan hal-hal dan orang-orang, terus menghilangkan tekanan. Tapi pengembaraan ini terus berjalan bahkan pergi jauh lebih dalam.

Setiap kali saya membuat resume untuk pekerjaan, menandatangani nama saya atas dokumen-dokumen, membuka akaun bank, atau bahkan membeli pisang di supermarket, saya merasa nada ketidakjujuran, seperti saya tidak mengaku benar keatas benda yang benar dan tidak kepada yang benda yang salah. Ya, awak tahu apa yang saya bincangkan. Semua orang pun begitu. Saya menjadi teramat sensitif keatas pengetahuan asas ini. Bahkan walau hanya sedikit benih ketidakjujuran tetap ianya-sebiji benih. Sebiji benih boleh memenuhi pemikiran, seluruh dunia ini. Sebiji mata yg hitam boleh menggelapkan seluruh tubuh, seluruh alam semesta!

Pada satu tahun saya pergi ke Alaska dengan 2 orang teman, Leslie & Mel, dalam van & menghabiskan masa pada akhir musim bunga, panas, dan awal musim gugur di sana. Pada awalnya saya bekerja di dermaga. Tapi bukan dengan perasaan jujur. Jadi saya berhenti dan memutuskan untuk menjelajah seorang diri dan mencuba untuk keluar dari kota selama beberapa minggu. Secara tak sengaja, saya bertemu dengan mamat Basque bernama Ander yang juga bermain-main dengan fikirannya untuk hidup begitu. Jadi kami terus melakukannya. Kami menombak ikan, makan cendawan & beri, dan hidup dalam keadaan selesa. Lalu kami meneruskan perjalanan, dengan menumpang kereta, dan menyedari betapa ramai orang yang murah hati, dan kami merasa takjub pada kebanyakan perkara “kebetulan” yang terus terjadi pada kami. Akhirnya kami berpisah dan saya memutuskan untuk berpatah balik ke Moab, Utah, dengan $50 dalam saku, hanya untuk melihat apakah saya mampu atau tidak. Ketika saya tiba di Moab, saya cuma tinggal $25. Kemudian saya sedar bahawa saya gunakan duit untuk benda-benda yang tidak saya perlukan, seperti makanan ringan dan bir. Untuk pertama kalinya, saya sedar bahawa saya boleh hidup benar-benar tanpa duit.

  • (E) Ekonomi

Selama berada di Alaska, saya juga telah berfikir tentang konsep dunia hutang, perbankan, syarikat-syarikat korporat, peperangan, dan kemiskinan. Mantra terus-menerus saya adalah: “Ampuni segala hutang kami, sepertimana kami mengampuni mereka yang berhutang kepada kami”. Kerana saya sedar dan terus tersedar, yang sebenarnya tidak ada garis pembahagian antara hutang fizikal dan hutang rohani. Hutang Fizikal & Spiritual adalah kembar siam. Saya tahu, perlahan-perlahan menjadi bebas dari tekanan klinikal, iatu hutang mental, yang dipanggil rasa bersalah & dendam, berkait rapat dengan hutang fizikal. Hutang dan mental juga berkait rapat dengan penyakit fizikal. Dan kasih sayang pemuitang yang tidak menghakimi tetapi mengampunkan mereka, sama seperti doktor yang tidak menilai orang sakit, tetapi menyembuhkan mereka, memberi mereka secara keseluruhan, menerima mereka secara keseluruhan. Sayangnya kepada duit, kebergantungan kepada Kredit dan Hutang, sebenarnya berasal dari semua kejahatan, semua kesusahan, semua “dis-ease”.

Tiada apa yang saya katakan di sini memerlukan kajian atau bukti, kerana semua bukti yang benar ada dalam diri anda. Hanya mengambil masa untuk mencarinya.

  • (F) Keseronokan semata-mata, Serius

Saya menjadi terpesona dengan Sadhu Hindu, yang berkeliaran di India tanpa wang dan harta benda. Saya teringin menjadi seperti mereka. Beberapa tahun selepas pengembaraan saya di Alaska, saya pergi ke India dengan seorang teman rapat, Michael. Sebenarnya, kerana kami sudah mendapat tiket murah ke Thailand, kami pergi ke Thailand terlebih dahulu. Di sana saya bertemu seorang pendita Buddha bernama Sumetho dan berjaya pergi bersama ke sebuah biara Buddha di utara Thailand, dekat Chiang Mai. Ini adalah satu pengalaman yang mengubah hidup. Lalu saya bertemu kembali dengan Michael dan terus kami pergi ke India. Setelah berkelana di India selama beberapa bulan, akhirnya saya sampai di McLeod Ganj, dekat Dharamsala, di mana pelarian Tibet berada. Dalai Lama kebetulan berada di sana, dan saya mendengar ceramahnya selama seminggu. Kemudian beliau berpaling kepada kami, orang-orang barat. Dia mengatakan dia berasa amat kagum dengan orang-orang yang datang dari seluruh pelusuk dunia untuk menerokai Buddha Tibet. Tapi dia menekankan bahawa kebenaran boleh dijumpai di setiap agama, dan mungkin hanya sedikit yang dapat mencari kepuasan dalam agama yang lain. Kalau tidak, dia menyarankan agar semua orang kembali ke tempat asal mereka, daripada berusaha untuk mencari tempat yang lebih baik. Saya berasa yang benda ini senang bagi saya.Apa yang saya dapat kalau menjadi seorang sadhu di india? Ujian sebenar kepercayaan ialah dengan kembali ke salah satu benda yang paling materialistik, bnagsa pemuja wang di bumi, untuk kembali kepada prinsip-prinsip asas yang sah dari kerohanian yang tersembunyi di dalam agama hipokrit, dan menjadi sadhu di sana. Idea ini menggembirakan saya. Saya boleh menjadi seorang sadhu di Amerika, saya terfikir.  Untuk menjadi seorang yang tak berguna, pemalas, dan menjadikannya suatu seni- saya terpesona dengan idea ini. Idea daripada ini hanyalah keseronokan semata-mata.

Jadi selepas beberapa bulan kemudian, lebih kurang 8 tahun lepas, itulah apa yang telah saya lakukan.

Untuk menjadi seperti seorang budak adalah untuk kembali kepada memahami keseronokan.

.

2. Adakah awak rasa wang itu kejahatan?

.

Tidak. Wang adalah ilusi. Ilusi bukannya baik atau jahat. Kaitan pada ilusi adalah jenayah. Kaitan pada ilusi adalah pemujaan.

Bahkan ada beberapa orang menyoal apakah sebenarnya wang, kerana ianya sangat meluas, seperti udara. Namun, tidak seperti udara, wang tidak ada di luar minda, tetapi hanya bermain didalam fikiran.

Berlawanan dengan definisi umum, wang bukanlah emas atau perak, kulit kerang atau ternakan; duit bukannya wang kertas, bukan kad kredit, bukan nombor-nombor didalam bank atau statistik di atas kertas. Wang hanyalah semata-mata kepercayaan didalam diri. Wang tiada ditempat lain tetapi hanyalah dalam fikiran. Wang adalah sebuah fenomena aneh yang ada hanya kerana dua atau lebih banyak orang percaya ianya ada.

Untuk mengatakan bahawa saya hidup tanpa wang tidak benar, sungguh. Ia seperti mengatakan bahawa saya hidup tanpa kepercayaan pada Santa Claus. Sekarang, jika kita hidup di dunia di mana semua orang percaya pada Santa Claus, anda mungkin berfikir saya mengambil peluang dengan melangkah keluar untuk hidup tanpa Santa Claus, dimana dia memang tidak pernah ada. Bagaimana jika kita melihat emas secara zahirnya? Emas itu cantik, namun sebenarnya tidak dalam kebanyakan kes. Tapi seseorang memutuskan emas mempunyai nilai yang tinggi, dan semua orang memilih untuk mempercayai keputusan ini. Sekarang ini beberapa orang melihat emas kerana realitinya, tetapi mereka melihat nilai-nilai palsu. Orang asli di benua Amerika berasa yang orang Eropah itu benar-benar gila kerana nafsu mereka kepada benda kuning yang tak bernilai itu.

Bayangkan jika anda mempunyai mata yang melihat realiti daripada kepercayaan diri anda sendiri. Bayangkan jika anda melihat sehelai not $100 sebagai selembar kertas dengan diatasnya karya seni yang cantik, dan cuma itu sahaja. Diri kita yang sebenarnya hidup tanpa wang, selalunya dah memang sebegitu, dan akan selalunya begitu.

Hanya diri yang berpura-pura dapat hidup dengan, mengguna, dan memiliki wang. Cuba fikir-fikirkanlah sejenak perkara ini.

Saya penat hidup di dunia yang penuh dengan pura-pura ini. Saya bosan menjadi orang yang berpura-pura.

Orang-orang perniagaan sering memberitahu budak-budak dan orang-orang seperti kami untuk menjadi orang yang ’sebenar’, untuk bersama di dunia nyata. Sekarang saya ingin anda pertimbangkan kembali siapa yang benar-benar di dunia nyata.

Sila betul-betul pertimbangkan perkara ini!

Agak lucu bagaimana mereka yang paling kuat hubungannya dengan wang selalu menyatakan dengan tegas, ‘Wang bukanlah akar dari semua kejahatan, tetapi ”Cinta kepada wang adalah akar segala kejahatan”!’ (petikan Timothy 1; fasal 6, ayat 10)

Kalaulah mereka tahu apa yang baru saja keluar dari mulut mereka sendiri.

Orang selalunya tegas membela apa yang paling mereka cintai..

Penagih alkohol dengan cepat menafikan dengan tegas mengatakan bahawa alkohol bukan masalah, kebergantungan pada alkohol yang bermasalah. Mereka meyakinkan anda bahawa mereka boleh berhenti bila-bila pun. Sama dengan penagih heroin atau penagih lainnya yang duduk dalam penafian.

Tidak, heroin tidak jahat. Masalahnya yang sebenarnya adalah ketagihan heroin. Tapi, saya ingin menanyakan: adakah anda tahu siapa saja yang mengambil heroin yang tidak ketagihan? Dan saya juga menanyakan ini, apa yang lebih ketagihannya, heroin atau wang?

Sekarang setiap ‘AA attender’ akan memberitahu anda bahawa langkah pertama dalam mengatasi ketagihan adalah melepaskan penafian anda dan mengakui ketagihan anda. Maka anda boleh meneruskan langkah-langkah yang lain.

.

3. Apa Yang Anda Lakukan Untuk Makanan?

.

Freegan Diet

Saya bebas mengambil apa yang diberikan secara rela hati, tanpa terikat dikedua belah pihak.

Saya mencari makanan seperti binatang liar, dan juga makanan domestik. Saya juga bebas bergantung diatas kemurahan hati orang. Saya tinggal di dalam kawasan sampah: ‘dumpster-diving’(amalan mengasing-asingkan sampah komersial atau kediaman untuk mencari item yang telah dibuang oleh pemiliknya, tapi yang mungkin berguna bagi penyelam tempat sampah), table-surfing, dan kadang-kadang meminta lebihan makanan orang dan lembaga perkhidmatan makanan. Saya tidak meminta orang untuk memberikan apa yang mereka tidak berniat untuk membuang. Saya juga makan binatang yang dilanggar kenderaan, yang mana masih segar. Saya sudah makan tupai, racoon, arnab, dan rusa, setakat ini. Saya juga telah makan semut, kepompong, belalang, cengkerik, anai-anai, cicak & ular.

Dumpster Diving atau Skipping“Dumpster Diving” atau “Skipping”

4. Apa yang anda lakukan untuk tempat tinggal?

.

Rumah utama saya adalah sebuah gua di ngarai gurun dekat Moab, Utah. Gua terbaru yang saya tinggal sekarang lebih kurang 5 kaki lebar dan 5 kaki tinggi di dalam dan 15 kaki panjang. Pintu yang seperti bentuk setitis air, satu celah dari sebahagian dinding tebing ngarai. Saya menutupnya dengan plastik pada musim sejuk & itu sudah cukup hangat walaupun tanpa api. Tapi saya membina sebuah dapur untuk pemanas kecil & memasak dari tin besar, dengan menghubung tin sebagai serombong asap, yang membawa asap keluar dari dalam melalui atas pintu masuk. Hanya beberapa batang kayu kecil dapat memasak makanan & membuat gua hangat & selesa. Gua sangat tersembunyi, sukar untuk ditemui, & bahkan tidak nampak seperti gua walaupun anda sudah dekat. Pintu masuk yang menghadap selatan, tinggi diatas tebing, yang mendapat matahari hampir setiap hari di musim sejuk. Saya boleh berjemur telanjang di sana di tengah musim sejuk dimana suhu sangat dingin di bawah lembah dan juga di bandar!

Saya biasanya mempunyai teman iaitu kucing ringtail(yang sebenarnya bukan kucing) yang secara berkala akan cuba untuk masuk ke gua bersama saya. Kucing-kucing Ringtail hanya dapat dilihat pada malam hari, jadi saya berasa istimewa mendapat peluang yang jarang-jarang ada ini.

Kucing RingtailKucing Ringtail

.

Saya juga menjaga rumah untuk orang-orang yang meninggalkan bandar, yang biasanya termasuk menjaga binatang & dan lain-lain. Saya juga membuat dan duduk di pelbagai tapak khemah dekat bandar diwaktu saya tidak menjaga rumah & tidak berada di atas ngarai. Saya juga kadang-kadang lepak di rumah kawan atau di pekarangan rumah mereka.

Ketika saya musafir di jalanan, saya berkhemah di bermacam tempat, termasuk dalam rumpun pokok, padang rumput, ladang pertanian, gudang & rumah yang ditinggalkan. Di bandar saya sudah tidur di tempat-tempat terbuka, taman, atas bumbung, & bangunan yang ditinggalkan.

Biasanya saya membawa kain tarpan & beg tidur dengan saya ketika mengembara. Tapi saya juga pernah berkelana keluar tanpa tarpan atau toto tidur atau selimut & selalu terjumpa segala sesuatu yang saya perlukan, seperti potongan-potongan besar daripada plastik atau tarpan, selimut & beg tidur dari tempat pembuangan sampah dan lain-lain. Orang asing juga pernah menawarkan saya tempat tinggal di rumah mereka. Walaupun saya keluar dengan membawa banyak barang atau tidak, saya tidak pernah mendapati diri saya tidak mempunyai tempat tinggal & tidur. Meskipun demikian, saya masih rasa ragu-ragu kepada diri sendiri, kurang kepercayaan.

.

5. Apa yang anda lakukan untuk pengangkutan?

.

Ketika saya mengembara, saya tumpang kereta dan keretapi. Ketika saya di bandar(baik Moab atau Portland), saya banyak berjalan dan kayuh basikal. Biasanya ada basikal spare berdekatan dimana orang sedia untuk memberi atau meminjamkan kepada saya. Saya boleh jumpa tayar dan tiub yang baik keadaannya ditempat buang sampah, dan perkakas & bahagian lain di macam-macam tempat seperti di tepi-tepi jalan. Saya sering hairan bagaimana perkara-perkara yang terjadi datang di ketika & di masa yang diperlukan.

.

6. Adakah anda dapat sakit daripada tempat sampah & binatang yang dilanggar kereta & tinggal di cuaca yang sejuk?

.

Apa yang saya tahu ialah saya kurang mendapat sakit berbanding ketika saya hidup dengan duit.

Ya, kadang-kadang saya mendapat sakit saat saya cuai, tapi masih cukup kurang berbanding ketika saya hidup berduit, hidup ketandusan, percayalah. Saya sudah sakit & muntah 3 kali dalam jangka masa 8 tahun hidup tak berduit. Ironiknya, dua kali yang pertama bukan berasal dari tempat sampah biasa saya makan, tapi kali pertama ketika seorang teman menyuruh saya ke rumahnya untuk makan malam dan kedua kalinya ketika seorang teman saya membeli makanan di sebuah Restoran. Kali ketiganya saya jatuh sakit dan muntah-muntah adalah ketika saya kecuaian termakan racun kaktus.

Sistem ketahanan tubuh seperti otot anda. Jika anda tidak bersenam, ia akan menjadi lemah, dan anda akan lebih kerap mendapat sakit. Jika anda hidup dengan terlalu bersih, anda akan lebih kerap menjadi lemah dan sakit. Ini hanyalah pengetahuan am.

Saya tidak pernah kena demam & selsema ketika saya tinggal di luar rumah, bahkan diwaktu cuaca di bawah takat beku. Satu-satunya kali saya terkena sejak 8 tahun kebelakangan ini ialah ketika saya menjaga rumah orang. apabila terus-menerus pindah dari dalam bilik ke luar, daripada panas ke sejuk dan sejuk ke panas, ataupun berada didalam tempat yang udaranya tidak keluar, menjadikan sukar kepada tubuh saya ini.

Tidak ada yang lebih berbahaya bagi kesihatan daripada bimbangkan tentang kesihatan. Saya tidak bercakap tentang berfikir dan mengambil berat tentang kesihatan, tetapi bimbangnya tentang kesihatan.

.

7. Adakah anda ambil kupon makanan atau bantuan kerajaan lainnya ataupun badan amal?

.

Tidak, saya tidak menentang kupon makanan. Saya hanya tidak mengambilnya untuk diri saya sendiri.

Saya juga tidak menerima bantuan kerajaan, dan bukan juga badan amal. Jika seseorang dibayar untuk membantu saya, saya tidak mahu bantuan mereka. Jika mereka adalah sukarelawan, saya akan terima bantuan mereka. Isi kandungan falsafah untuk hidup dengan cara ini adalah dengan menerima apa yang diberikan secara ikhlas, dari hati. Saya ingin semua kenalan saya menjadi tulus, tanpa ada motivasi, tetapi motivasi pemberian itu sendiri. Ini berkenaan dengan menjadi ‘real’. Lebih baik saya pilih kelaparan daripada menerima makanan yang tidak diberikan secara ikhlas.

.

8. Berapa lama anda bercadang untuk hidup seperti ini?

.

Saya tidak pernah mengangkat sumpah. Saya tidak tahu apa akan jadi dimasa hadapan, dan saya terbuka untuk apa sekalipun. Tapi semakin saya hidup seperti ini, semakin jelik rasanya untuk kembali tinggal di dalam penjara wang. Saya tidak bahagia dengan wang dan saya bahagia bebas dari benda alah tu. Kenapa perlu saya dagangkan kebahagiaan kepada tidak bahagia sekali lagi? Kenapa perlu saya dagangkan kebebasan untuk perhambaan?

.

9. Apa yang akan anda lakukan ketika anda menjadi tua?

.

Jika saya hidup untuk menjadi tua, saya akan menjadi tua dan mati, seperti semua makhluk hidup. Siapa yang mampu mencegahnya. Siapa yang pernah menghalangnya? Adakah lebih baik matinya di rumah orang tua dengan tiub yang penuh ditubuh saya atau lebih baik matinya di lembah atau oleh haiwan liar atau virus?

Keselesaan pada hari ini adalah kejahatan sebenarnya.

Berapa banyak burung robin atau buaya atau chimpanzi yang awak tahu mempunyai polisi insurans nyawa? Cuba jalan ke hospital geriatrik dan bertanya pada diri sendiri apakah kita lebih baik daripada chimpanzi. Cuba pergi tengok.

Banyak orang yang beragama terkejut ketika saya bercakap tentang nasib dan pilihan semulajadi, mengkhianati diri mereka sendiri bahawa mereka tidak benar-benar percaya bahawa tuhan ada di mana-mana. Jika anda mengatakan ‘kebetulan’, mereka fikir anda berbicara tentang sesuatu yang berasingan daripada Tuhan. Tapi kebetulan juga adalah memang milik Tuhan. Kebetulan mengirimkan hujan bagi orang yang adil dan orang yang tidak adil, sama rata. Tidak ada orang yg kebetulan. Kebetulan membentuk saya dan sekarang terus untuk membentuk saya dari debu di bumi. Kebetulan berevolusi saya daripada ameoboid kepada manusia. Mengapa, setelah jutaan tahun membentuk saya, mempunyai kesempatan akan meninggalkan saya sekarang?

Murni dan sederhana, kepercayaan adalah percaya diri pada kebetulan (*Tawakkal).

Sekali lagi, jangan terlalu berfikiran tinggi & cerdik sangat,  awak materialis semua. Jika anda seorang materialistik darwinis, dan anda benar-benar percaya bahawa anda muncul secara kebetulan, maka mengapa anda tidak percaya diri untuk kesempatan? Semua ilmu pengetahuan dan semua agama adalah satu, dan semua adalah kepercayaan dan datang dengan kepercayaan.

Jika anda seorang yang dalam agamanya, dan anda benar-benar percaya bahawa Tuhan adalah berdaulat, mengapa anda berfikir bagaimanapun kesempatan berasingan daripada Tuhan?

Kesempatan mencipta kita.

Anda berdua, beragama dan materialis, bolehkah anda dengan jujur melihat tangan anda yang cantik atau otak yang kompleks atau sistem limfa atau mata yang indah anda dan berfikir bahawa alam semesta ini bagaimanapun akan kucar-kacir jika anda berhenti khuatirkan tentang perkara itu? Apa yang pernah dibimbangkan telah tercapai?

Di keadaan yang lain, apakah anda rasa anda atau sesiapa pun mampu memberhentikan pereputan dan kematian? Apakah kerisauan itu akan memjadikannya lebih baik?

Setiap saat adalah kematian. Setiap saat adalah dilahirkan kembali. Anda mesti mati dan anda mesti dilahirkan kembali. Jika anda tidak dapat menerima kematian dengan sukarela sekarang, adakah anda rasa lebih senang apabila kematian yang melanda dan memang tak dapat dielakkan, berlawanan dengan kehendak anda nanti?

Merancang masa depan dengan hidup sepenuhnya sekarang, dengan menjadi sepenuhnya berada di ketika dan saat ini. Tidak ada cara lain untuk merancang masa depan. Tidak ada cara lain untuk berada di kesihatan optimum, di ketika ini atau di masa hadapan. Tak satupun.

.

10. Apa yang terjadi jika anda sakit atau cedera?

.

Jika saya atau orang lain memerlukan bantuan dan orang sekitar ada berdekatan ikhlas membantu kita, maka kita memang ditakdirkan untuk dibantu. Jika doktor atau sesiapa pun ikhlas menawarkan bantuan pada saya, maka saya akan mengambilnya. Jika tiada yang ikhlas menawarkan bantuan, maka saya tak kisah. Itu pilihan semulajadi. Pilihan alam pada akhirnya akan memilih setiap orang daripada kita makhluk fizikal, tanpa pengecualian, untuk mati. Pilihan alam adalah milik Tuhan. Pilihan alam membentuk kami, mengevolusi kami, mula dari debu bumi, dan terus melakukan semua itu. Dan pilihan alam akan tanpa ragu juga mematikan kita. Pilihan Alam memberi dan pilihan Alam mengambilnya kembali. Jika kita mengelak pilihan semulajadi, kita berhenti berevolusi. Jika saya jalan keluar di padang gurun dan patah kaki dan mati, apa masalahnya? Kalau saya tidak mati dan sembuh atau mencari pertolongan, bagus! Orang dan makhluk-makhluk telah jatuh sakit dan sembuh dan pada akhirnya semua sakit dan tenat untuk billion tahun dan akan terus bersambung begitu. Mengapa pula ianya sekarang seperti sebuah drama? Adakah dengan tiub yang bersambung denganmu di hospital dan mungkin mengelakkan Pilihan Alam untuk beberapa tahun dapat mengurangkan drama?

.

11. Apa yang akan terjadi kepada masyarakat jika semua orang hidup seperti anda jalani sekarang? Bagaimana jika semua orang menyerbu kawasan buang sampah?

.

Ya, apa yang akan terjadi kepada masyarakat jika semua orang meninggalkan wang dan menyerahkan harta milik mereka kepada orang miskin. Apa yang akan terjadi jika semua orang berhenti mengambil lebih daripada yang mereka perlukan? Jadi mereka tidak perlu membuang jumlah barang & makanan yang tidak terkira setiap hari cukup makanan untuk terus makan, pakaian, & tempat berteduh setiap orang di planet bumi. Adakah sesiapa di mana pun perlu merompak kawasan sampah dan menggali kawasan sampah? Adakah sesiapa pun harus diasingkan atau dicampakkan ke dalam penjara kerana bercakap kebenaran yang nyata?

Apa yang akan terjadi kepada masyarakat jika semua orang Kristian benar-benar mempraktikkan ajaran-ajaran Jesus? Bagaimana jika semua orang di dunia Buddha benar-benar mempraktikkan ajaran Siddharta Gautama? Dan semua orang di Hindustan mempraktikkan ajaran-ajaran Krishna & Sage? Dan semua orang di dunia Sikh mempraktikkan ajaran-ajaran Guru Nanak Sahib? Dan semua orang di dunia Taoisme mempraktikkan ajaran-ajaran Lao Tzu? Dan semua orang dalam Islam mempraktikkan ajaran-ajaran Muhammad dan Faqirs? Dan semua orang di Baha’i mempraktikkan ajaran Bahá’u’lláh?

Apa yang akan terjadi jika semua orang “Godless” Liberalisma benar-benar mempraktikkan ajaran Emma Goldman dan Henry David Thoreau dan Karl Marx dan semua bangsawan mereka yang tak dikenali yang dibunuh untuk keadilan sosial? Jika semua orang mengamalkan hal-hal ini, adakah anda akan menjual diri bahkan untuk satu jam sehari?

Apa yang burung dan ikan dan singa dan cendawan dan lebah lakukan? Bagaimanakah mereka melakukannya?

Apa yang akan terjadi jika semua orang mengamalkan apa yang mereka sendiri ketahui benar? Hentilah berpura-pura yang anda tidak tahu apa saya bicarakan.

.

12. Anda nampak cukup makan dan berpakaian kemas; ada sesiapa yang memberi anda apa-apa dana?

.

Tidak. Apabila saya mengatakan bahawa saya tidak punya, ambil, atau menggunakan wang, memang saya maksudkannya.

Ini adalah kehidupan yang berlimpahan dan berlebihan.

Saya tidak punya kemiskinan atau kekayaan.

Kemiskinan dan kekayaan hanya ada di dunia yang ada hak milik dan perdagangan.

.

13. Mengapa pengemis seperti anda tidak bekerja?

.

Mengapa anda menganggap saya tidak bekerja?

Mari kita ambil contoh yang mudah. Jika seseorang dibayar untuk menangkap foto, anda memanggil mereka orang yang makan upah dan bekerja. Jika seseorang menangkap foto tanpa dibayar, anda memanggil mereka playboy. Jika seseorang bertindak untuk motivasi tersembunyi, anda menyebutny a bekerja. Jika seseorang bertindak dari hati, anda menyebutnya bermain.

Jadi, biarkan semua orang bermain. Mari kita buat supaya tidak ada perbezaan antara bekerja dan bermain. Barulah kemudiannya masyarakat ini berfungsi.

Saya juga ingin tanya, adakah anda mengambil lebih daripada yang anda perlukan?

Mengapa orang-orang yang mengambil lebih daripada yang mereka perlukan mengutuk orang-orang yang mengambil hanya apa yang mereka perlukan atau malahan kurang daripada apa yang mereka perlukan?

Anda tidak mempunyai masalah memberi makan kucing anda atau anjing anda, jadi mengapa tidak sesama manusia?

Dan, soalan terakhir. Mengapa barang keperluan, harta benda dialirkan dari orang miskin kepada kaya, dari para pekerja kepada bukan-pekerja, dari mereka yang memproduksi (pekerja) kepada mereka yang tidak menghasilkan apa-apa (bank-bank dan broker-broker dan CEO dan tuan tanah) seperti yang telah bermula sejak awal tamadun wang? Sekarang katakan siapa pengemis, dan siapa yang mengambil kesempatan daripada siapa!

.

14. Anda mengatakan anda tidak menggunakan wang, namun tidakkah anda menggunakan produk dari sistem wang & bergantung daripada wang penat jerih orang lain?

.

Adakah burung layang-layang yang membuat sarang di loteng  bergantung pada wang? Adakah merpati bersarang di bangunan pencakar langit bank bergantung pada wang? Adakah teritip yang melekat pada kapal dan batu karang yang hidup pada artifak yang tenggelam bergantung pada wang?

Wang adalah khayalan belaka. Hanya orang yang terpedaya berasa apa yang benar hanya bergantung kepada khayalan minda.

Jika anda masih meragukan saya, sila lihat “Apakah itu wang dan apakah yang bukannya wang”

Saya bergantung pada anda & anda bergantung pada saya,

Tapi kita tidak bergantung pada wang, meskipun penampilan. Saya bergantung pada kerja keras orang lain sama seperti orang lain bergantung pada kerja keras saya sendiri. Wang hanyalah ilusi, dan tak seorang pun yang boleh bergantung pada ilusi. Jika anda mengatakan pekerjaan anda Santa Claus dan percayakannya, maka anda juga percaya bahawa saya bergantung pada Santa Claus.

Setiap makhluk dan setiap atom di alam semesta ini bergantung harap pada kerja keras orang lain.

Dari mana hampir semua tenaga di bumi berasal , termasuk tenaga menjalankan komputer ini? Matahari. Sekarang bilakah kali terakhir matahari menuntut bayaran untuk setiap tenaga yang pernah digunakan di planet bumi? Bahkan jika matahari boleh meminta bayaran, bagaimana apapun sesiapapun mampu membayar kepada matahari kembali? Semua tenaga di bumi adalah diberikan secara percuma!

Sekarang kita mulai memahami mitos seluruh dunia di setiap sebahagian besar kebudayaan tentang penipuan mencuri api dari Syurga. Mitos ini menjelaskan apa yang memisahkan manusia daripada seluruh alam. Lihat “Kejatuhan Kami dari Kemegahan: Pemergian Kami daripada Percuma: Permulaan Wang”

Perdagangan di luar kesedaran oleh makhluk-makhluk;

Lihatlah makhluk selain manusia. Satu-satunya perbezaan antara, sebagai contoh, rusa dan diri anda sendiri dalam situasi ini, ialah rusa secara bebas dapat meragut rumput tanpa ada rasa terikat (wang, hutang). Dan beberapa Cougar menangkap rusa secara bebas tanpa rasa terikat (wang, hutang). Dan beberapa bakteria, dan kemudian cendawan, mungkin berhak keatas Cougar tanpa ada rasa hutang, apabila Cougar itu mati. Dan rumput akan berhak keatas tanah tanpa ada rasa hutang. Dan rusa akan berhak keatas rumput tanpa rasa hutang, memulakan kitaran lagi. Semua diberikan secara bebas, diambil secara bebas, tanpa perlunya barter, hutang, wang. Dan semuanya dibayar kembali dengan sempurna, tanpa hutang. Ini dipanggil Keadilan Sempurna. Kerana sistem ini tidak bergantung pada idea palsu wang, ianya berada dalam keseimbangan sempurna, Keadilan Sempurna. Kemudian ada visi yang jelas dan rasa terhutang budi, kesedaran sebenar atas apa yang kita benar-benar bergantung.

Apakah ada perekonomian di dunia yang dapat menyeimbangkan bajetnya? Apakah ada sistem kewangan yang amat berat kepada bersih dan adil? Keadilan tidak boleh ada di dalam lingkungan peradaban kewangan. Tidak ada adil, tidak ada satu pun. Dan semakin banyak masyarakat berusaha untuk menyeimbangkan kredit dan hutang, semakin ianya menjadi tidak adil. Setiap negara mempunyai hutang yang tidak dapat diukur keatas setiap negara lain. Sampai seteruk mana keaadan itu kita perlu alami sebelum kita fahaminya?

Jika anda marah tentang realiti yang dirasakan bahawa saya bergantung pada sistem wang, saya harus marah tentang realiti sebenar bahawa anda dan segala sesuatu di dunia ini sepenuhnya bergantung pada HADIAH, tanpa ada ikatan apa-apa. Di mana rasa bersyukur? Tidak, jika saya marah tentang perkara ini, maka saya tidak akan jadi seperti matahari, yang bahkan tidak mengharapkan terima kasih sekalipun. Tapi syukur & kemurahan hati yang tulus adalah tanda-tanda kehidupan, bukankah begitu? Syukur & kemurahan hati adalah kekuatan yang menggerakkan alam semesta.

.

15. Apa yang akan anda lakukan jika seseorang menawarkan wang atau membeli sesuatu untuk anda?

.

Orang membeli barang-barang kepada saya:

Saya lebih suka orang yang memberikan apa yang dia sudah ada pada ketika dan saat itu. Kadang-kadang saya hanya biarkan mereka membeli barang pada saya. Mereka amat teringin memberi dan cuma pemberian percuma mereka adalah bebas daripada sistem kredit dan hutang. Sifat pemurah itu mengatasi semuanya. Tapi perasaan suka berkurang sedikit demi sedikit keatas barang-barang yang dibeli untuk saya. Ia menimbulkankan terlalu banyak kekusutan. Jika sesuatu benda tidak ada pada ketika ini, maka pasti saya tidak memerlukannya atau mahukannya. Ini adalah alasan untuk tidak menggunakan wang. Wang mewakili semuanya kecuali apa yang ada dekat kita. Dan hanya ‘Kerajaan Syurga’ yang ada di sisi kita.

Orang-orang memberi saya wang dan apa yang dilakukan dengannya:

Saya sering cuba untuk memberitahu orang bahawa saya tidak mengambil atau menggunakan wang sebelum mereka cuba untuk berikan apa-apa. Jika mereka kemudiannya cuba memberikan wang, saya menolaknya dan berkata lagi kepada mereka, “Saya tidak melawak, Saya benar-benar tidak mengambil atau menggunakan wang”, dan saya mengucapkan terima kasih atas niat mereka itu. Jika mereka tidak tahu saya hidup tak berduit dan mereka memberi saya wang, saya sering mengambil dan kemudian meninggalkannya di bermacam tempat secara rawak, paling tidak dalam waktu 24 jam. Dengan cara ini saya menerima kemurahan hati orang tapi bukannya wang mereka, dan semua orang gembira, termasuk pihak ketiga, orang asing yang menemui duit yang ditinggalkan secara rawak tadi. Sesekali saya memberikannya kepada seseorang yang saya temui yang mungkin memerlukannya.

Berilah kepada setiap orang yang meminta.

Berikanlah kepada Realiti apa yang Realiti dan membalas Ilusi apa yang Ilusi.

“Love of Money”

Kebanyakan orang bergantung pada ilusi wang dan saya menghormati keperluan mereka dan berikan wang kepada mereka. Berlawanan dengan pandangan konvensional, jika saya terjumpa bir dan saya dapati seorang pemabuk yang meminta saya untuk minum bir, saya akan memberinya bir. Tidak memberinya bir tidak akan mengurangkan ketagihan alkoholnya walau sedikit. Bahkan, saya berani mengatakan, sekatan bir keatas dirinya akan membuatkan ketagihannya lebih teruk.

Akar kepada ketagihan adalah kekurangan cinta, ‘judgmentalism’, bukan kandungan ketagihan itu sendiri. Lain kali jika anda merasa untuk menghakimi penagih alkohol atau penagih meth atau anda merasa ingin menunjuk ajarnya, ingatlah kepada ketagihan anda sendiri kepada wang, dan harapan anda keatas seseorang untuk memberi anda wang sewaktu anda merasa anda memerlukannya. Namun, lebih baik tidak ada bir untuk diberikan kepada penagih alkohol, dan ianya jauh lebih baik tidak ada wang untuk diberikan kepada ‘moneyholic’.

Kemudian kita semua harus berhadapan dengan realiti iaitu keadaan di luar kuasa kita sendiri (disebut Hukum Tuhan). Lalu penagih hadapi ketagihannya tanpa ada yang menghakimi dia atau berusaha untuk mengawasinya dan anda dipaksa untuk menjadi kreatif dan memberikan cinta yang melampaui hal-hal material.

Dengan kata lain, lebih baik tidak punya wang daripada membayar cukai. Lebih baik tidak mempunyai apa-apa yang dimiliki Caesar, kerana semua milik Maharaja adalah tidak nyata.

Jika anda bergantung pada wang, anda bukannya lebih baik daripada para Maharaja yang memang bergantung pada wang anda. Jika anda tidak mahu membayar cukai, maka jangan miliki wang. Jangan hipokrit tentang hal ini. Jika anda tidak suka kepada Wal Mart dan Exxons, jadi tidak perlu membeli dari mereka, tidak mempunyai apa-apa daripada mereka, dan berhenti fikir yang anda tidak dapat hidup tanpa mereka. Buatlah keputusan dalam diri anda bahawa lebih baik anda mati daripada bergantung pada Wal Mart atau Exxon, bahawa anda tidak memerlukan apa-apa dari Wal Mart atau Exxon atau syarikat-syarikat korporat atau bank.

Jika anda fikir anda tidak dapat hidup tanpa syarikat-syarikat korporat atau bank, maka anda menyatakan bahawa anda adalah nadi kehidupan mereka. Mereka tidak akan menjadi raksasa seadanya tanpa anda. Wang adalah darah daging mereka, dan semua yang bergantung pada darah daging mereka adalah sama dengan mereka. Saya tidak peduli apa yang Kristian atau agama lain anda anuti katakan, jika anda rasa anda tidak mungkin dapat hidup tanpa syarikat, maka anda percaya syarikat-syarikat korporat lebih besar daripada Tuhan. Dan anda percaya Tuhan tidak dikawal, tidak berdaulat. Jika anda fikir anda tidak dapat bertahan tanpa syarikat dan bank-bank, anda tidak punya kepercayaan, dan semua perbicaraan tentang Tuhan adalah omong kosong. Anda menggunakan nama Tuhan dengan sembarangan. Kemudian anda bertanya-tanya mengapa perkataan “Tuhan” itu begitu jijik kepada orang.

Semuanya yang tertulis di sini adalah salah satu prinsip.

.

16. Apa yang anda lakukan jika anda menjumpai wang?

.

Saya biasanya tinggalkannya di mana saya jumpa. Ia adalah latihan untuk melihat segala sesuatu sebagaimana seadanya, tidak ditapis melalui pemikiran kepercayaan.

Jika mata saya bernafsu keatas kertas dollar di atas tanah itu seperti ia sesuatu yang istimewa, maka fikiran saya masih belum seperti fikiran bayi. Fikiran bayi melihat segala sesuatu itu seadanya. Bayi tidak mempunyai buah fikiran, tidak ada penilaian. Fikiran bayi adalah fikiran Zen.  Kecuali bila anda menjadi seperti fikiran Zen, anda tidak boleh masuk ke dalam Kerajaan Tuhan. Seorang bayi tidak mengambil berat terhadap wang, kerana dia tahu wang tidak wujud. Dia tidak kenali wang. Dia tidak tahu ilusi. Dia mungkin melihat selembar kertas cantik dengan corak & gambar seorang laki-laki di atasnya, dan tertarik dengan apa yang ada seadanya, tapi setakat itulah yang dilihatnya. Satu kali saya jumpa wang $20 dolar dan memutuskan untuk bermain dengannya. Saya memotong-motong dan membuat kolaj dari wang itu. Duit kertas adalah karya seni – tetapi hanya beberapa orang saja yang melihatnya sebegitu.

Namun, jika ada orang berdekatan saya yang percaya pada wang, saya akan mengambil syiling atau wang kertas dan memberikannnya pada dia. Mengapa? Sila lihat no.15. Apa yang anda lakukan jika seseorang menawarkan wang atau membeli sesuatu bagi anda?. Jika tidak, syiling atau wang kertas itu tetap berada di mana saya jumpa tadi.

Orang sering berkata bahawa saya tidak menyentuh wang. Jika mereka maksudkan aku tidak menyentuh syiling, wang kertas, atau kad kredit, mereka silap. Jika mereka maksudkan saya menjauhi dari kesedaran kredit dan hutang dalam fikiran saya, mereka lebih tepat (walaupun saya masih dalam proses untuk melupakan menyentuh wang dalam fikiran saya).

Saya harus menjelaskan bahawa saya bukannya tidak suka untuk menyentuh syiling atau bil atau kad kredit. Kebencian untuk menyentuh syiling atau wang kertas atau kad kredit sama tahyulnya dengan daya penarik bagi mereka. Sama ada tarikan atau kebencian pada wang kertas, syiling, atau kad kredit menyumbang kekuatan  bahawa semua itu tidak wujud. Dengan kata lain, daya tarikan atau kebencian kepada syiling, bil, atau kad kredit adalah penyembahan berhala.

Tertarik adalah keengganan pada sesuatu yang tiada telinga, mata, hidung, atau mulut adalah menjadi pekak, buta, tanpa deria dan tanpa rasa. Kebanyakan orang dewasa di bumi telah menjadi pekak dan buta, tanpa deria dan tanpa rasa. Kita menjadi apa yang kita telah percaya selama ini.

Berhala-berhala mereka adalah perak dan emas, Karya hasil tangan manusia.

Mereka miliki mulut, tapi mereka tidak berbicara;

Mata mereka miliki, tetapi mereka tidak melihat;

Mereka miliki telinga, tetapi mereka tidak mendengar;

Hidung mereka miliki, tetapi mereka tidak bau;

Mereka miliki tangan, tetapi mereka tidak mengendalikan;

Kaki mereka miliki, tetapi mereka tidak berjalan;

Mereka juga tidak bersungut melalui kerongkong mereka.

Mereka itu yang membuat mereka adalah seperti mereka; Jadi, termasuk juga semua orang yang percaya kepada mereka. (Psalm 115:4-8)

.Pada bentuk apa pun seseorang terus-menerus merenung,

yang mana ia ingat pada jam kematian,

dan kepada yang bentuk yang sama dia pergi, O Kaunteya. (Bhagavad Gita 8:6)

Kita mati dari saat ke saat. Dan apa yang kita percaya ketika mati itulah apa yang kita akan jadi.

.

17. Adakah anda menggunakan barter?

.

Sistem BarterSistem Barter

Tidak. Barter hanyalah wang dalam bentuk yang lebih payah dan susah. Anda menggunakan lembu untuk perdagangan dan bukan syiling, apa bezanya? Kecuali bahawa akan lebih masuk akal untuk menggunakan syiling atau wang kertas daripada lembu, jika anda ingin berdagang. Mengapa tidak menggunakan apa yang lebih selesa?

Lebih baik lagi, jangan gunakan semuanya sama sekali. Menghentikan semua kesedaran berdagang. Bebaslah memberi apa yang diperlukan dan bebaslah mengambil apa yang anda perlukan dan jangan berfikir tentang perdaganganBiarkan Tuhan mengurus perdagangan. Buang semua kesedaran kredit dan hutang, dan hanya selepas itu semuanya seimbang. “Balasan milik saya, saya akan bayar balik,” kata Alam Semesta.

Pergi ke sebuah keramaian barter yang “progresif” dan anda akan dapat melihat mata bersinar ketamakan sama seperti apa yang anda dapat lihat di Wal Mart.

.

18. Bukankah sukar hidup anda sebagai seorang yang zuhud?

.

Dalam definisi umum zuhud, saya bukan seorang yang zuhud. Saya menjalani kehidupan yang mewah. Tak ada apa yang saya tidak perlukan atau inginkan tapi cuma apa yang ada di sini dan sekarang.

Ketika saya tinggal dengan wang, saya selalu kekurangan. Wang mewakili kekurangan. Wang mewakili hal-hal di masa lalu (hutang) dan hal-hal di masa depan (kredit), tapi wang tidak pernah mewakili apa yang ada di saat dan di ketika ini. Jika satu dolar mewakili dirinya, ia tidak lagi menjadi wang. Hanya akan menjadi sehelai kertas dengan seni yang cantik di atasnya.

Untuk terikat dengan wang dan harta benda adalah zuhud, memungkiri diri sendiri, kekurangan, keperluan, hutang. Ampunilah kami di atas hutang kami sepertimana kami mengampuni mereka yang berhutang dengan kami. Melepaskan diri dari wang dan harta benda adalah kebebasan, berakhirnya penyeksaan diri, berakhirnya kekurangan, berakhirnya hutang, bermulanya kekayaan. Menghimpun harta benda adalah membawa kepada kemiskinan dan penderitaan.

Mengapa memiliki mahligai kecil, kereta, dan tanah-tanah ketika anda boleh memiliki seluruh alam semesta? Bila anda tidak memiliki apa pun, anda memiliki segalanya. Bila anda memiliki rumah & harta benda, anda harus berada di rumah & memastikan harta benda anda selamat. Apabila anda menyerahkan rumah & harta benda anda, maka anda mula menyedari bahawa setiap tempat adalah rumah anda, semuanya adalah milik anda. Tidak ada mana-mana tempat yang anda tidak boleh pergi yang tidak dipanggil di rumah. Tak ada seorang pun anda harus takut. Anda jumpa semua yang anda perlukan ada di tangan anda dan semua orang menjadi akrab, menjadi keluarga. Anda boleh mengasihi sesama manusia seperti diri anda sendiri kerana tetangga anda adalah anda sendiri dan semua orang menjadi tetangga anda.

Semua yang saya katakan anda tahu dengan pengalaman secara langsung anda, bukti secara langsung anda. Jauh di lubuk hati, anda tahu bahawa tidak mungkin untuk menikmati hal-hal yang anda miliki jika anda mengambil lebih daripada yang anda perlukan. Makan gula-gula secukupnya, dan ianya lazat, itu adalah kekayaan. Makan terlalu banyak gula-gula, dan itu memualkan, itu adalah kemiskinan. Masyarakat kita telah menjadi terlalu memualkan. Mereka yang hanya mengambil apa yang mereka perlukan adalah kaya. Mereka yang mengambil lebih daripada yang mereka perlukan berada dalam kemiskinan.

Mengambil lebih daripada yang anda perlukan, khianati anda. Jika anda tidak berfikir anda kurang, maka mengapa anda mengambil lebih daripada yang anda perlukan? Berhenti menjadi orang miskin. Tiada sesiapapun yang benar-benar senang berada di sekitar orang yang memerlukan. Kepercayaan adalah menyedari semua yang anda perlukan berada di sini dan ketika ini. Jika tangan anda menggenggam sesuatu, ia tidak boleh dibuka untuk menerima berkat selepasnya. Cuba  pergi memanjat tangga: keyakinan diperlukan untuk melepaskan salah satu anak tangga untuk mencapai anak tangga berikutnya. Pendakian adalah kepercayaan. Memerlukan keyakinan untuk angkat kaki dari tanah untuk mengambil langkah. Anda endah tak endah berjalan begitu sahaja, tetapi setiap langkah yang anda ambil adalah mengimbangi diri di ambang bencana. Hanya kerana anugerah dan kepercayaan yang membuatkan anda dapat berjalan!

Menyerahkan harta benda. Mulai percaya! Bersyukurlah! Jadilah Dermawan! Jadilah terbuka! Mulai berjalan! Kemudian berjalan menjadi automatik, semulajadi. Ini adalah Kepercayaan. Setiap zarah di alam semesta ini berjalan. Setiap zarah di alam semesta ini berjalan di atas kepercayaan. Yang tidak berjalan pada kepercayaan adalah ilusi dan penipuan. Jadi keluarlah dari khayalan dan bergabung dengan alam semesta. Bermulalah menikmati kehidupan.

Dalam Inggeris lama, keinginan bererti kekurangan. To want is to lack. To lack is to want. Menginginkan adalah untuk berkurangan. Untuk berkurang adalah menginginkan. Apabila anda percaya bahawa segala sesuatu di alam semesta berada di bawah panduan berdaulat tanpa manipulasi, maka Psalm 23 anda dengar di pengebumian Hollywood akhirnya akan memberi makna, dan anda boleh berkata “Aku tidak inginkannya.” Lebih mudah bagi seekor unta melewati lubang jarum daripada orang yang mengambil lebih dari dia perlukan untuk masuk ke dalam keadaan sekarang/semasa.

….

.

23. Adakah anda ingin mengubah dunia kepada dunia yang tidak gunakan duit?

.

Dunia yang tak berwang sudah ada, dalam diri kita dan semua di sekitar kita. Saya membayangkan pengakhiran penipuan bahawa wang wujud di luar dari fikiran manusia. Saya membayangkan pengakhiran penipuan bahawa sesiapa pun memiliki apa-apa.

Semua alam semesta yang tak terbatas di sekitar kita ada tanpa wang. Mengapa tidak kita? Sudahnya, diri sejati kita ada tanpa wang. Sudahnya, tiada siapapun yang memiliki apa-apa. Mengapa kita tidak boleh menyedari kebenaran yang terlalu mudah ini?

Ya, diri anda yang sebenar sudah hidup tak berwang. Diri anda yang hidup dengan wang adalah diri palsu anda, ilusi. Setiap kali anda memberikan sesuatu kepada seseorang tanpa mengharapkan apa pun sebagai ganjaran, anda sudah kembali ke dunia tanpa wang. Anda telah membuang khayalan anda dan membuka mata anda kepada Realiti yang memang sudah wujud dan akan sememangnya begitu. Setiap kali anda melakukan sesuatu secara spontan, dari hati anda, tanpa rasa hutang (kewajipan), anda telah kembali ke dunia tanpa wang, maka anda menjadi ‘Real’. Anda telah kembali ke ‘Simple Trust’. Biarpun ianya imitasi atau menjadi nyata. Sebahagian daripada anda yang melakukan hal-hal yang keluar dari hutang dan keluar daripada keinginan untuk kredit palsu adalah sebahagian daripada anda, bahagian yang bertindak daripada motivasi tersembunyi.

Saya tahu orang-orang berfikir kita perlukan perancangan mega untuk menyusun semula dunia, untuk mencari dan mendapatkan sistem alternatif kepada sistem wang. Barter schmarter farter & semua itu, yang semua hanyalah wang di sebalik topeng lain. Namun, perkara paling penting dalam hidup tanpa wang adalah melepaskan kuasa dan takhta, membuang sistem-sistem, dan membiarkan Hukum Alam menentukan segalanya. Semua usaha kita untuk mencari alternatif untuk sistem wang hanyalah sia-sia. Anda tidak boleh mencipta Utopia. Utopia sudah ada. Dan ketika anda berhenti berusaha dan berhenti mencari, ia datang. Kerajaan Syurga ada di sisi. Yang pentingnya adalah melepaskan usaha dan membiarkan kerja yang melalui dalam diri anda – pekerjaan yang bukannya hak anda sendiri. Tidak ada yang kita punya sendiri. Jika anda ingin menyebarkan Injil tanpa wang, dan bekerjalah cuma dari hati anda, bukan daripada manipulasi.

Wang adalah melakukan ke atas orang lain apa yang mereka mungkin lakukan kepada anda. Paling penting adalah melakukan kepada orang lain seperti anda ingin mereka lakukan kepada anda.

Dengan kata lain, lakukan, tanpa harapkan apa-apa balasan.

.

24. Idea-idea anda sedap didengar, tapi naif. Cuba lihat. Tidakkah awak berasa, dengan semua pencuri, yang malas, yang mengemis & yang tamak bahawa tanpa wang, ekonomi percuma tidak akan berjaya?

.

Izinkan saya menanyakan: Adakah anda rasa sistem wang menjauhkan pencuri, pengemis, yang malas & yang tamak? Adakah anda menganggap bahawa pencuri & pengemis & orang malas & orang rakus mungkin hanyalah produk bagi sistem wang?

Pencuri terbesar dan pengemis dan malas dan serakah adalah orang-orang berada paling atas dalam sistem wang: bank-bank dan pemegang saham dan CEO, yang hanya menyumbang sedikit atau langsung tidak kepada masyarakat, tetapi menyedut barang daripada para pekerja di bahagian bawah. Pola yang sama dengan masyarakat wang sejak zaman Sumeria & Mesir purba adalah dengan kekayaan mengalir daripada para pekerja ke bukan-pekerja, daripada yang rajin ke malas. Ketika anda mengambil lebih daripada yang anda perlukan, anda adalah seorang pencuri. Sifat semulajadi dari sistem perniagaan adalah rompakan dan pemerasan.

Sebagaimana halnya dengan makhluk di alam ini, para pencuri & pengemis & malas & orang rakus kembali kepada keseimbangan alam, dan jika mereka tidak kembali, maka secara semulajadi mereka dipilih keluar. Ketentuan alam membenci pencuri, pengemis, yang malas & rakus. Bahkan orang-orang yang paling berkuasa bertanggungjawab untuk satu sama lain. Dalam situasi berkeluarga selalunya menghapuskan keinginan untuk mencuri atau meminta-minta atau menjadi malas atau serakah. Anda dapat lihatnya dalam kelompok binatang & masyarakat pemburu.

Keramaian Rainbow atau Rainbow GatheringKeramaian Rainbow atau “Rainbow Gathering”

Kita dapat lihatnya di dalam masyarakat kita sendiri, mula berlaku pada skala sementara di Rainbow Gathering. Ada banyak sungguh pengemis di Rainbow Gathering, yang disebut “drainbows.” Dan “So What?” adalah idea yang timbul. Ini benar-benar menakjubkan betapa sedikit kecurian dan sedikit kekerasan ada di Rainbow Gathering seramai 20,000 orang, terutamanya berbanding dengan sebuah bandar yang bersaiz sama. Pekan yang sama saiznya, yang mempunyai penjara dan polis dan undang-undang dan peguam, mempunyai lebih banyak jenayah. Cuba fikirkan tentang hal itu. Rainbow Gathering masih secara ajaibnya berjaya, kerana perhatian para pengunjung berpusu-pusu yang bekerja keras, bermurah hati, yang tak peduli jika orang lain mungkin akan “mengambil kesempatan.” Apakah yang dimaksudkan mengambil kesempatan? Falsafahnya adalah melakukannya, tidak mengharapkan apa-apa balasan. Dan falsafah itu berjangkit-jangkit. Ada banyak perkara berlaku pada pertemuan, dan banyak belas kasihan yang sejati mengatasi semua itu. Idea belas kasihan ialah mempunyai kesabaran dengan pencuri, pengemis, yang malas, dan serakah, yang mana adalah orang-orang masih berusaha keluar daripada diprogram oleh sistem wang.

Bila anda telah diajarkan selama kehidupan anda bahawa tidak ada yang berharga melainkan anda mendapatkan wang untuk sesuatu, anda pada awalnya akan menjadi malas, kerana anda tidak dibayar. Anda belum lagi belajar ganjaran sebenar melakukan kerja itu sendiri, dan ganjaran komuniti dengan orang-orang lain, yang membuatkan wang nampak tidak masuk akal. Bila anda telah diprogram untuk berfikir bahawa memiliki dan tidak berkongsi itu kebaikan, anda cenderung untuk mencuri, dan anda memerlukan sedikit jangka masa untuk keluar dari program mereka. Rainbow Gathering adalah sebuah hospital, dan orang-orang yang menjaga hospital memiliki deria rasa bersabar dengan pesakit, meluangkan semua waktu yang mereka perlukan untuk penyembuhan. Anda cuma dapat berehat lama sebelum anda sakit dari berehat dan mula ingin menyumbang. Mungkin memakan waktu cukup lama, tetapi ianya terjadi, semulajadi.

*kredit untuk penterjemah papan putih

2 Comments

Filed under Ekonomi

2 responses to “HIDUP TANPA WANG

  1. rochi317

    fuiyo.. hidup tanpa wang.. panjangnya artikel ni… mesti yg tulis ni abis dakwat hitam.. yg tinggal papan putih ja😛

    cuba pi jenguk sikit http://an-nawawi.blogspot.com
    bagi BEZA sket kat dia nih

  2. Pingback: Siapa Kata Pinjaman Rumah Perbankan Islam Itu Haram? | Minda Ahad

Leave a Reply

