Seloka Antara Halal dan Haram.

antara halal dan haram..

Sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam:
Bahawa sesungguhnya adalah lebih baik seorang lelaki untuk bergeseran dengan khinzir yang berlumuran dengan tanah atau lumpur daripada dia menggeserkan bahunya dengan bahu seorang wanita yang tidak halal baginya. (Hadis daripada Abi Umamah radiallahu ‘anhu, dikeluarkan oleh al-Thabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir)

Berdasarkan hadith di atas, jelas sekali Islam melarang keras lelaki dan perempuan yang bukan mahram untuk bersentuhan, sehingga dikatakan menyentuh kulit khinzir adalah lebih baik daripada menyentuh kulit orang yang bukan mahram kita.

Bersentuhan (dengan sengaja dan apatah lagi bertujuan syahwat) antara lelaki dan perempuan bukan mahram tanpa adanya ikatan pernikahan yang sah adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing/ khinzir tidaklah berdosa dan hanya perlu disucikan melalui samak (bukan bertaubat!). Ini kerana, yang diharamkan ke atas kita adalah untuk memakan dagingnya, dan bukanlah menyentuhnya. Menyentuh anjing @ babi bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh pasangan bukan mahram yang tidak halal bagi seseorang itulah yang dikira sebagai dosa dan maksiat!

Seseorang yang ditusuk kepalanya dengan jarum besi adalah lebih baik daripada menyentuh wanita yang tidak halal baginya. (HR At-Tabrani dan Baihaqi)

W: kalau dimakan menjadi haram,
jika bersentuhan perlu disamak,
lain pula dengan bukan mahram,
dua-dua pun haram… aallaamaak….

J: alamak..dia sudah berpantun,
mai sini turn aku pulak,
tak guna kalau dok sopan santun,
tapi dok buat benda haram jugak…

W: tapi dok buat benda haram jugak,
sebab taqlid dgn sekeliling,
menuruti buta tuli dan pekak,
diri sendiri khayal dan pening….

J: diri sndri khayal dan pening,
tala ke hulu tala ke hilir,
tak tau apa yg paling penting,
ada otak tak mau pikir..

W: ada otak tak mau pikir,
main tala tak kenal punca,
hanyut dan karam hingga ke akhir,
enak dan lazat dengan dunia…

…………………………………………………

J: klu sentuh babi bole samak,
pa nk wat klu sentuh pmpn bkn mahram?
sy pn nk tau jugak,
sapa2 bleh bg kami faham?

W: sapa2 bleh bg kami faham?
sampai sekarang masih benak,
tolonglah tolong otak dah lebam,
biasalah kami ini anak-anak…

JF: paham xpaham sy pun tak paham
dalam tak paham tp tau buat
mmg otak dah pun lebam
bukan ke wajib bertaubat..

W: dalam tak faham tp tau buat,
jika tau buat maknanya faham,
jgnlah tambah akar yg berselirat,
macam mana nak taubat kalau masih kelam??

J: akar dan akal dah berselirat,
pulun smpai sakit urat belikat,
dari kecik dok suruh buat, buat, buat!!
kalau tak buat, kata tak taat…

W: kalau tak buat kata tak taat,
jangan-jangan boleh kena sebat,
nak tak nak kenalah buat,
makinlah lama makinlah sesat….

J: makin lama makinlah sesat,
apa yg dibuat rasa dah tepat,
kalau ada lain pendapat,
terus tolak bulat-bulat…

JF: saudara bpantun mmg hebat
terpanggil diri nak join sekali
nak tak nak kenalah buat
mcm mana ni…nak wat apa lagi ni???

J: nak buat lagu mana lagi?
dah lagu tu…
depa kata kna p ngaji.
baru la tahu…

W: depa kata kna p ngaji,
depa kata lg kena cari guru,
macam mana kita nak yakin pasti,
ustaz ka guru sekarang ni bercelaru…..

J: dah celaru tambah celaru,
mna nk cari ustaz atau guru,
mursyid tak mursyid mana nk tahu,
last2 kita yg jadi dungu…
haruuu..

W: kita yang jadi dungu ikut guru,
ikut-ikutan semakin buntu,
tidak terjawab apa yg tak tahu,
tapi terperangkap dalam ragu….

JF: depa kata kena cari guru??
awat skang ni bcelaru??
sudah hamba pun tak tahu
nak wat camna..dah lagu tu…

W: nak wat camna..dah lagu tu,
guru yg ada ikutan yg dulu,
kita yg dungu turutkan perahu,
tanpa dayung dan hala tuju…

JF: tanpa dayung dan hala tuju…
itu lagi celaru
macam mana pun sy pegi keja dulu..
assalammualaikum… mintak diri dulu..

terima kasih..tumpang lalu..🙂

J: sama2 tumpang lalu,
apasal nk minta diri pula,
diri lu hak lu,
tak yah nak minta-minta…

W: tak yah nak minta-minta,
bukan dia masa nak bagi-bagi,
sendiri pun bukan empunya,
nak minta kat siapa lagi??

J: minta bagi minta bagi,
doa dapat doa dapat,
kalau dok rasa kita pnya lagi,
conform api kat akhirat..
konfom tuu..

W: conform api kat akhirat,
tapi masih tak sedar lagi,
apa nak kisah apa nak buat,
selamat sampai ke destinasi…..

J: semua menuju ke destinasi,
tak tau timbul atau tenggelam,
cik love ayuni..
takkan tangkap gambar pn haram?

W: takkan tangkap gambar pn haram?
dalil mana yg diguna pakai,
janganlah ikut suka main hentam,
marilah belajar gunakan akai….

J: janganlah ikut suka main hentam,
guna akal guna ilmu,
haha..cik wan sudah geram,
aku pn nak chow dulu…

W: aku pn nak chow dulu,
sapa yg rajin bolehlah sambung,
ada masa dilain waktu,
mungkin akan kembali rabung…

……………………………………………………..

J: bukan nk bicara yg tersurat,
tapi nk bincang yg tersirat,
itu yg jadi matlamat,
sama2 saling ingat-mengingat..

sentuh dgn sengaja wanita bukan mahram,
hukumnya dah pasti haram,
sebab takut nanti jadi geram,
mulalah nk hentam-menghentam..🙂

bertempuh tapi tak bersentuh,
itu hanya kalau tak bertepi,
mesti kna yakin sungguh-sungguh,
sekalian alam Tuhan meliputi…

pantun berpantun suka sekali,
umpama silat empunya tari,
buah pantun itulah isi,
agar sama kita fahami…

sumber: facebook group Muzakarah Ad-Deen

1 Comment

Filed under Seni dan Bahasa

One response to “Seloka Antara Halal dan Haram.

  1. sot

    Risau pasal agama
    Itulah tanda iman di dada
    Yakin bukan sekadar percaya
    Janji Allah benar belaka

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s