Pencerahan Tentang Konflik di Syria dan Dunia.

SATU

Awal Februari 2012 yang lalu di New York, rancangan jahat Amerika telah digagalkan oleh Rusia dan China. Kuasa imperial Amerika bersama kuncu-kuncu Nato-nya telah cuba meluluskan ketetapan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) untuk menyerang Syria. Ini adalah modus operandi menggunakan topeng ketetapan PBB. Ketetapan PBB telah digunakan oleh Amerika dan kuncu Nato untuk menyerang Iraq, Afghanistan dan Libya.

united nation un general assemblyTetapi pada 4 Februari 2012, Rusia dan China telah menggunakan kuasa veto mereka untuk membatalkan rancangan jahat Amerika. Kalau tidak diveto, melalui ketetapan PBB ini Amerika ingin mewujudkan sekatan ekonomi dan kemudian sekatan penerbangan (no fly zone) ke atas Syria. .

iran opposition election 260609 05

Dari laporan media antarabangsa, Amerika sedang bersedia untuk menyerang Iran. Sama ada serangan ini dilakukan oleh Israel atau oleh Amerika sendiri bukan persoalan. Lalu timbul pertanyaan, jika Iran yang mahu diserang kenapa pula pertempuran sedang bermula di Syria? Kenapa sekatan ekonomi mahu dikenakan ke atas Syria?

Untuk memahami babak ini mari saya bawa kembali kepada apa yang di panggil Gulf of Tonkin Incident. Pada 2 Ogos 1964, sebuah kapal perang Amerika bernama USS Maddox telah dikatakan diserang oleh tentera laut Vietnam Utara. Apabila berita serangan dari tentera laut Vietnam Utara tersebar meluas di Amerika, Presiden Johnson pun mengistiharkan perang ke atas Vietnam Utara.

Hari ini sejarah telah membuktikan tidak ada serangan dari tentera laut Vietnam Utara pada hari itu. Gulf of Tonkin itu hanya taktik untuk mengolah persetujuan rakyat Amerika agar menyokong Presiden Johnson menghantar tentera ke Vietnam dan melancarkan perang.

Kerana tangisan Nayirah

Mungkin apa yang berlaku di Gulf of Tonkin agak lama dahulu. Ketika itu mungkin ramai pembaca masih belum lahir atau baru pandai kencing-kencing berdiri. Kerana itu biar saya buka surah yang terbaru. Pada 10 Oktober 1990, dahulu seorang budak perempuan 15 tahun bernama Nayirah telah menangis-nangis di kaca TV kerana dia ternampak soldadu Iraq masuk ke dalam hospital dan mengambil bayi-bayi yang tersimpan dalam inkubator. Dunia menjadi gempar. Dunia semakin yakin akan keganasan Saddam Hussein. Dunia melihat Saddam sebagai pemimpin yang sudah gila.

george w bush final days 130109 03Berasaskan kesah dan tangisan Nayirah ini, Presiden Bush Senior (kiri) telah berjaya mengolah persetujuan rakyat Amerika untuk menyerang Iraq. Awas! Hanya beberapa hari kemudian dunia diberitahu bahawa Nayirah ini anak kepada Saud bin Nasir Al-Sabah, duta besar Kuwait ke Washington DC. Tangisan Nayirah ini hanyalah lakonan dirakam dan difilemkan di Washington DC, bukan di Kuwait oleh syarikat Hill & Knowlton – sebuah syarikat lobi. Tetapi berita sahih tentang siapa sebenarnya Nayirah ini tidak diambil peduli oleh media antarabangsa. Rakyat Amerika sudah naik minyak dan bersedia untuk bersama Bush menyerang Iraq.

Kalau Iran hendak diserang, apa perlunya Syria juga di serang?

Untuk memahami babak ini kita wajib memahami apa dia Israel. Banyak orang tersilap baca. Israel ini adalah negara pendatang (settlers state) seperti Afrika Selatan, seperti New Zealand, seperti Australia, seperti Kanada, seperti Singapura dan seperti Amerika sendiri. Negara-negara didatangi oleh orang-orang asing yang pembudayaan, bahasa, agamanya tercipta di satu wilayah yang lain. Mereka datang menjadi penduduk dan meminggirkan warga asal. Dalam kes Israel, mereka bukan hanya meminggir, malah menghalau keluar orang Palestin – warga asal.

NONEPada tahun 1967, saya dalam tingkatan empat. Pada tahun itu, Perang Enam Hari Arab-Israel telah pecah. Saya hairan kenapa 100 juta warga Arab tidak dapat mengalahkan 3 juta Yahudi di Israel. Memang ramai kawan-kawan saya turut sama merasa hairan kenapa Arab yang ramai dapat dikalahkan oleh Yahudi yang sedikit. Sebenarnya ketika itu saya tidak faham apa itu Israel dan apa itu imperialisme. Hari ini saya telah mengetahui dengan mendalam tentang Israel. Dan saya tidak akan membuat kesilapan tentang siapa dan apa sebenarnya Israel ini.

Israel, selain dari negara pendatang adalah juga pangkalan tentera Amerika yang cukup lengkap dengan persenjataan terbaru dan tercanggih. Setiap tahun Israel mendapat AS$3 bilion bantuan bukan pinjaman dari Amerika. Ini belum termasuk bantuan persenjataan dan dana perniagaan. Dunia hari ini mengetahui bahawa Israel yang memiliki lebih dari 250 butir bom nuklear. Justeru bala tentera Israel adalah yang terkuat di Timur Tengah. Bala tentera Israel ini juga selalu mengadakan latihan bersama dengan tentera Amerika. Di mana soldadu Israel berakhir, di situ soldadu Amerika bermula.

Ketika Perang Enam Hari tahun 1967 berlaku, Isreal telah merampas Bukit Golan, wilayah milik Syria. Wilayah Golan ini sempadan Israel, Syria dan Lebanon. Israel menganggap wilayah ini strategik untuk pertahanan Utara Israel. PBB tidak mengitiraf perampasan Bukit Golan ini. PBB meluluskan ketetapan agar wilayah ini dipulangkan. Tetapi Israel dengan kuasa bala tentera Amerika dibelakangnya terus tidak mempedulikan pandangan rakyat sedunia.

Kecelakaan di musim bunga?

Melihatkan musuh yang amat degil maka Syria telah membuat perjanjian pertahanan dengan Iran pada Jun 2006 dahulu. Melalui perjanjian ini Syria telah dibantu oleh Iran dari segi persenjataan. Berasaskan perjanjian ini , Iran sedang membina pelabuhan dan pangkalan tentera di pesisiran pantai Syria. Ini untuk membolehkan senjata-senjata dari Iran masuk melalui pelabuhan ini. Perjanjian pertahanan ini diperkuatkan lagi dengan Perjanjian Perdagangan Bebas antara Syria dan Iran yang bermula semenjak tahun Disember 2011. Semua ini dilihat oleh Isreal sebagai langkah yang berbahaya.

russia georgia south ossentia conflict 140808 01Manakala Syria dan Rusia telah memiliki hubungan yang intim semenjak zaman Perang Dingin lagi. Di zaman Presiden Hafez Al-Assad di Syria – ayah kepada Presiden Bashar, Syria telah mendapat perlindungan ketenteraan dari Rusia. Syria menggunakan alat persenjataan dari Russia dan dari blok sosialis. Manakala Rusia dibenarkan menempatkan kapal-kapal tentera lautnya di pelabuhan Syria. Ini kerana selama 6 bulan pelabuhan Rusia di Utara Eropah disalut oleh air batu. Maka pelabuhan Syria menjadi tempat terbaik. Hubungan intim antara Syria dan Rusia ini tidak disenangi oleh Amerika dan dilihat mengancam keselamatan Israel.

Keadaan politik bertambah tajam apabila Parti Hizbullah dan gerila bawah parti ini mendapat dukungan dan sokongan teguh dari Iran. Parti yang berpangkalan di Lebanon ini adalah satu-satunya parti yang sedang berjuang mengangkat senjata melawan Zionis Israel. Syria pula memainkan peranan yang amat penting sebagai tempat pangkalan bantuan senjata dan makanan dari Iran disalurkan kepada Hizbullah. Senjata dari Iran sampai ke pelabuhan Syria dan kemudian masuk mengikut jalan darat ke Lebanon untuk sampai ke gerila Hizbullah.

israel invades gaza strip hamas palestineJusteru apa yang kita lihat sekarang telah wujud setiakawan dan front besar – antara Iran, Syria dan Hizbullah. Dalam masa yang sama Iraq di bawah kerajaan baru ini lebih sedia bekerjasama dengan Iran. Kini secara tidak resmi telah wujud ‘ Tembok Syiah‘ yang kukuh. Blok revolusioner dengan dasar anti-Zionis dan anti-Amerika.

Melihatkan kemunculan Tembok Syiah ini maka kaum Zionis Israel sedang merancang untuk menimbulkan satu ‘kecelakaan’ seperti Gulf of Tonkin Incident atau seperti tangisan Nayirah. Kecelakaan yang dirancang seperti ini amat penting untuk mengolah persetujuan rakyat Amerika. Hati rakyat Amerika wajib dimenangi kerana pada ketika ini telah muncul kumpulan rakyat Amerika yang jelak dan mual dengan gerakan Zionis dan pengaruh Zionis dalam politik Amerika .

NONEKetika tulisan ini digarap, Syria semakin diasak oleh apa yang dipanggil ‘Syrian Free Officer Movement yang berpengkalan di Turki. Gerombolan yang menggunakan nama gerakan Gamal Abdel Nasser ini sebenarnya adalah anak syarikat Nato. Mereka dilatih dan dibiayai oleh Amerika dan kuncu-kuncu Nato. Turki menjadi pusat dan pengkalan gerakan ini. Gerombolan inilah nanti yang sedang menyediakan pentas untuk menghalalkan Amerika, Israel dan Nato masuk menyerang Syria.

Sebelum memasuki Iran, tembok Syiah wajib diruntuhkan atau sekurang-kurangnya diretakkan.

DUA

Dalam strategi media ada strategi mengolah persetujuan. Bom yang diletupkan adalah hasil operasi ‘false flag’. Ini adalah modus operandi yang sering dilakukan sebelum perang dilancar. Letupan kecil ini digunakan untuk mengolah persetujuan agar ‘letupan’ yang lebih besar dapat dilakukan.

Jika membaca buku memoir Said Zahari – bekas ketua pengarang Utusan Melayu – kita akan bertemu dengan naratif di mana Tunku telah diminta oleh British untuk meletupkan kapal British di Laut China Selatan. Kemudian British dikatakan meminta letupan ini dituduh sebagai kerja sabotaj Sukarno. Ini berlaku ketika Bung Karno (bawah) menentang pembentukan Malaysia pada tahun 1963 dahulu.

amin iskandar article 291008 sukarnoJangan lupa, di Kuala Lumpur juga telah berlaku tiga letupan kecil pada 9 Januari 2012 di Mahkamah Jalan Duta. Ini juga adalah operasi ‘false flag’. Tidak susah untuk memahami siapa di belakang letupan ini kerana pagi esoknya akhbar kesayangan gerombolan United Malays National Organistion menggambarkan letupan bom ini adalah hasil kerja penyokong Anwar Ibrahim.

Seperti tulisan dahulu saya telah menerangkan bahawa semua yang berlaku dalam dunia hari ini adalah perancangan gerombolan NeoCon. Babak dan drama politik dunia yang sedang kita saksikan adalah projek-projek untuk mengimplementasikan Projek Kurun Baru Amerika yang telah dirancang oleh gerombolan NeoCon.

Cukong melabur pada calon.

Rasa saya bukanlah begitu susah untuk memahami garis dan jalan politik Amerika ini. Ianya tidak jauh dari apa yang sedang berjalan dalam negara kita. Cuma politik di Amerika skalanya lebih besar dan merangkumi politik dunia.

Semuanya bermula dengan kepentingan The American Military Industrial Complex atau Perserikatan Senjata Amerika. Ini adalah kumpulan syarikat pembuat senjata gergasi yang sedang mendominasi politik dunia. Perserikatan ini akan memilih dan menyokong calon-calon untuk menduduki Rumah Putih.

bernard madoff wall street 150 years imprisonment 300609 02Perserikatan senjata ini akan bersekongkol dengan Wall Street (kiri) untuk memastikan dasar ekonomi yang terbaik untuk kaum pemodal. Perserikatan senjata ini juga akan menaja kumpulan-kumpulan pemikir untuk mengolah pandangan melalui tulisan dan komentar mereka di media. Wartawan, penulis dan para pemikir akan juga diupah dan ditonjolkan sebagai pembuat pandangan. Gerombolan NeoCon adalah tajaan Perserikatan Senjata Amerika untuk menjadi juru fikir.

Perserikatan Senjata Amerika ini bergerak dengan licik dan terancang. Dalam masa yang sama Perserikatan senjata ini bekerjasama dengan rejim Zionis Israel. Kerjasama intim ini berlaku kerana ada kepentingan bersama. Amerika memerlukan minyak mentah dari negara-negara Arab. Isreal ini dijadikan ‘polong’ untuk menakut-nakut dan menghuru harakan wilayah Timur Tengah. Kerana takutkan ‘polong’, maka negara Arab ini akan menjual minyak kepada Amerika dan membeli senjata dari Amerika. Sempoi!

Modus operandi Perserikatan Senjata ini tidak ada bezanya dari peranan yang mainkan oleh
cukong di negara ini. Cukong dan tauke ini akan melabur duit untuk memastikan calon-calon dari United Malays National Organisation akan terus berkuasa memerintah Malaysia.

azlanApa yang berbeza: cukong Malaysia mahu tapak tanah penjara Pudu manakala Carlyle Group di Amerika mahukan wilayah Kirkuk di Iraq yang kaya dengan minyak. Cukong Malaysia mahu monopoli jual beli beras manakala Halliburton mahu kontrak pembuatan senjata di Amerika. Cukong Malaysia mahu 40 saluran Astro, manakala Time Warner mahu memiliki semua media dalam dunia ini.

Apa yang cuba saya lakarkan di sini adalah bahan latar untuk kita semua memahami apa yang sedang berlaku. Hari ini pembudayaan, moral, nilai, tingkah laku, cara hidup malah cara manusia berfikir juga dibentuk oleh sistem ekonomi kapitalis. Justeru ramai warga dalam dunia ini secara tidak sedar telah memiliki pandangan dunia yang direkakarya oleh sistem ekonomi kapitalis. Justeru mereka akan menerima tuduhan dari media pro-Zionis bahawa Iran adalah sebuah negara bahaya kerana sedang merancang untuk membuat bom nuklear.

‘Polong’ Rumah Putih

Bagaimana semua ini ada sangkut paut dengan persediaan untuk menyerang Iran? Apakah betul Iran yang menjadi sasaran?

azlanJawabnya ia dan tidak. Betul pada ketika ini Iran sedang menjadi sasaran. Walau pun 16 badan risikan Amerika telah menerangkan kepada Kongres Amerika bahawa Iran TIDAK ada rancangan untuk membuat bom nuklear (laporan badan nuklear dunia International Aromic Energy Agency (IAEA) juga memiliki pandangan sama), tetapi gembar gembur untuk menyerang Iran masih diteruskan. Kenapa?

Jawabnya senang sahaja. Perserikatan Senjata Amerika memerlukan suasana perang agar kilang persenjataan terus mendapat kontrak membuat senjata. Israel, saperti yang telah saya nyatakan memainkan peranan ‘polong‘ untuk terus menakut-nakutan dan menundukkan semua negara di Timur Tengah ini untuk menyembah Rumah Putih.

china internet lawRakyat dunia wajib berwaspada dari sekarang kerana NeoCon, juru fikir Perserikatan senjata ini memiliki rancangan masa depan yang berjangka panjang. NeoCon berfikir dan merancang bukan untuk setahun dua. Contohnya rancangan untuk menyerang Iraq telah mereka kupas panjang lebar semenjak tahun 1991 lagi. Iraq hanya diserang pada tahun 2003.

Sasaran utama NeoCon BUKAN Iran, tetapi China. Mungkin ada pembaca yang merasa musykil dan amat payah untuk menerima kenyataan ini. Di sinilah kekuatan NeoCon, mereka dibayar untuk berfikir dan kemudian buah fikiran mereka dijadikan dasar negara. Dasar ini dikota dan dikuatkuasakan oleh kekuatan bala tentera Amerika. Justeru mereka memperincikan cadangan mereka sebagai Projek Kurun Baru Amerika.

Untuk memahami kenapa China menjadi sasaran, sila rujuk kembali rukun iman NeoCon yang tertulis dalam Projek Kurun Baru Amerika. Jelas tertulis: tidak membenarkan mana-mana negara muncul untuk menentang kepentingan Amerika atau berkeupayaan untuk menandingi kuasa Amerika. Justeru rukun iman ini boleh mentafsirkan China memiliki potensi untuk menandingi kuasa Amerika.

Tata Malaysia Baru

Hari ini ekonomi China adalah ekonomi kedua terbesar dalam dunia. China telah mengambil tempat Jepun. Memang betul hari ini kekuatan tentera laut dan darat China tidak mungkin menandingi Amerika. Memang betul pada ketika ini teknologi China masih jauh ketinggalan berbanding dengan Amerika. Memang betul kemiskinan masih lagi menghantui beratus juta warga China.

Menyedari semua inilah maka NeoCon mencadangkan akan dijalankan ‘projek-projek’ untuk memastikan China akan terus mundur dan tidak gagah bangun berdiri. Kelemahan asasi China ialah bahan bakar petroleum. China perlu mengimport 32% keperluan bahan bakar minyak. Sumber minyak ini datangnya dari Afrika, Teluk Parsi dan Arab Saudi.

attack iraq saddam downfallKetika Saddam Hussein (kiri) berkuasa di Iraq, banyak kawasan konsesi cari gali minyak telah diberikan kepada China. Apabila Amerika masuk dan mengambil alih Iraq, semua perjanjian cari gali ini telah dibatalkan. Di Libya, China memiliki hubungan yang baik dengan Muammar Gaddafi. Justeru apabila Gaddafi dibunuh, semua kepentingan China dilupuskan. Semua perjanjian cari gali minyak di Libya dibatalkan.

Dengan ini amat jelas perang di Iraq dan Libya telah menafikan kepentingan China. Pekara ini amat-amat disedari oleh China. Justeru China telah membuat perjanjian untuk membeli minyak mentah dan gas dari Iran. Telah wujud perancangan untuk membuat pembetungan aliran minyak dan gas dari Iran ke Pakistan dan berakhir di China. Aliran minyak ini mengikut Jalan Sutera Lama. Jika berjaya dilakukan, maka China akan mendapat aliran minyak dan gas berterusan tanpa melintasi Selat Melaka.

Amerika melihat semua langkah-langkah China ini. Amerika sedar akan hubungan intim antara China dengan Iran dan Pakistan. Justeru apa yang berlaku di Libya, Syria, Iran dan Pakistan adalah strategi bala tentera Amerika untuk mengepong China dalam jangka panjang.

azlanMenyedari semua ini maka kita lihat bagaimana Rusia telah sekata dengan China untuk TIDAK menyokong sekatan ke atas Syria. Rusia juga sedar negara-negara boneka – Afghanistan, Tajikistan, Uzbekistan, Kyrgyzstan – adalah negara-negara boneka yang sedang dipersenjatai oleh Amerika. Negara pilihan Amerika ini terletak di bawah perut Rusia. Negara ini juga bersempadan dengan China. Tidak dapat tidak negara-negara ‘tan’ ini akan menjadi ‘Israel’ untuk China dan Rusia.

Justeru, tulisan saya ini adalah ingatan kepada warga dunia. Jika perang dilancarkan ke atas Iran, bermakna Perang Dunia Ketiga bermula. Serangan ke atas Iran adalah mengimplementasikan projek NeoCon sedang untuk melahir New World Order atau Tata Dunia Baru.

Sebelum perang pecah , kita wajib membaca kembali sejarah dan pengalaman generasi sebelum kita yang menuntut merdeka di zaman Perang Dunia Kedua. Jika perang pecah, ianya akan membuka peluang untuk kita menumbangkan gerombolan United Malays National Organisation dan melahirkan Tata Malaysia Baru.

TIGA

Kuasa imperial Amerika syarikat sedang merancang untuk menyerang Iran atas alasan Iran sedang berusaha untuk membuat senjata bom nuklear. Ini agak senang difahami. Amerika sedang menyerang Pakistan untuk menafikan Pakistan dari terus dimiliki bom nuklear. Ini mungkin agak susah sedikit untuk difahami.

Kuasa imperial Anglo-Amerika ingin menyerang Syria kerana projek New World Order. Ini lagi ramai yang tidak faham. Ini lagi susah untuk difahami. Justeru, apa yang berlaku di Syria pada ketika ini telah melahirkan banyak kejulingan. Kejulingan yang jelas ialah kejulingan intelektual di kalangan masyarakat Melayu.

Kejulingan intelektual ini lahir dari kegagalan memahami asas politik. Kejulingan ini lahir kerana sikap malas membaca. Sikap malas berfikir. Sikap mengambil jalan pintas tanpa membuat penyelidikan sendiri.

Kejulingan ini juga lahir kerana telah ditanamkan sikap “budaya wajib mendengar” dari benggolan-benggolan yang dikatakan memiliki ‘autoriti‘.

Hasilnya, sikap malas membaca ini melahirkan ramai tukang ikut dan ramai tukang sorak. Tukang sorak dan tukang ikut ini sebenarnya telah lama pencen dari menggunakan akliah dan fikrah mereka. Apabila telah pencen maka apa yang tersimpan di belakang dua telinga itu tidak lagi memiliki kudrat untuk menjadi gersang dan kritikal. Kegersangan untuk berfikir ini telah dilepaskan kepada benggolan-benggolan yang dikatakan bertauliah.

Biar saya jelaskan di sini bahawa apa yang berlaku di Syria bukan tentang konflik agama. Bukan konflik mahzab Sunni dengan Syiah. Bukan konflik mahzab Alawite dengan Sunah wal Jamaah. Atau konflik Islam dengan Kristian.

Memang sahih, wujudnya konflik antara Syiah dan Sunni. Memang betul kerajaan yang dipimpin oleh Bashar ini tidak demokratik. Memang betul ada gerakan rakyat yang menuntut agar ruang demokrasi dibesarkan lagi. Elit politik di Syria sama seperti elit politik di Malaysia atau elit politik dalam negara dunia. Mereka zalim, ganas, rasuah dan rakus merembat harta kekayaan negara. Kezaliman dan penyempitan hak kebebasan warga ini adalah watak elit politik dunia ketiga.

Memang betul pada awalnya ada kumpulan yang menuntut agar kebebasan dan ruang demokrasi di Syria diperluaskan. Ini sama seperti tuntutan warga Malaysia yang mahu negara ini lebih bebas dan lebih demokratik. Tidak mahu penipuan dalam pilihan raya. Semua ini adalah asas perjuangan warga dari negara dunia ketiga.

Untuk memahami lebih mendalam maka saya terpaksa membuka minda pembaca untuk memahami teori kontradiksi. Kontradiksi adalah hukum alam semula jadi. Ia sama seperti oksigen, ertinya kontradiksi wujud bersama kita. Tanpa kontradiksi alam ini tidak mungkin wujud. Sama ada negara itu penuh dengan kafir atau penuh dengan penganut Islam atau penuh dengan warga yang tidak percaya kepada Tuhan – kontradiksi terus wujud.

Kontradiksi tidak beragama. Tidak berbahasa. Dalam sistem ekonomi kapitalis atau ekonomi sosialis kontradiksi wujud. Alam bergerak kerana kontradiksi. Dalam kontradiksi ada pergeseran. Pergeseran dan percanggahan inilah yang mengerakkan alam kita ini.

Kontradiksi ini juga bertahap-tahap. Ada yang fundamental, ada yang tahap kedua dan ada yang kurang penting. Kontradiksi ini berubah-ubah. Contoh terbaik, dalam sejarah perjuangan orang yang terdahulu dari kita ketika perang dunia ke dua. Ketika itu Tanah Melayu sedang dijajah oleh British. Inilah kontradiksi utama. Kontradiksi – pertentangan antara warga Tanah Melayu dengan penjajah.

Tetiba Jepun datang menyerang. British yang menjadi musuh utama telah menjadi musuh ke dua. Yang wajib dilawan ialah tentera Jepun. Malah kontradsiksi dengan British menjadi luntur sehinggakan ada kerjasama antara warga Tanah Melayu dengan British untuk melawan kontradiksi yang fundamental: penjajah Jepun.

Begitu juga di Syria sekarang. Pada awalnya kaum demokrat Syria telah bangun menuntut demokrasi. Tetapi agenda suci rakyat Syria ini telah diambil alih oleh kuasa imperial Anglo-Amerika. Justeru kontradiksi yang wujud di Syria hari ini bukan antara Sunni dengan Syiaa. Bukan antara Islam dengan Kristian. Bukan antara presiden Bashar yang bermazhab Alawite dengan majoriti warga yang bermazhab Sunni.

Kontradiksi utama atau pergeseran utama pada ketika ini antara rakyat Syria dari semua mahzab agama dengan kuasa imperialis Anglo-Amerika. Silap memahami kontradiksi fundamental ini maka akan silaplah semua analisa politik. Akan bertaburan segala hujah. Tidak akan dilihat satu kesatuan fikrah yang tersusun dalam menganalisa situasi di Syria. Inilah yang melahirkan kejulingan pandangan terhadap apa yang sedang berlaku di Syria.

Pasti para pembaca akan bertanya kenapa kuasa imperial Anglo-Amerika melakukan semua ini? Apa sebenarnya yang diperlukan oleh kuasa imperial Anglo-Amerika ini? Jawapannya ialah kuasa imperial Anglo-Amerika ialah kuasa imperialis. Imperialisme ini ialah tahap yang paling tinggi yang boleh dicapai oleh sistem kapitalis.

Sistem ekonomi kapitalis yang bertuhankan keuntungan maksima memerlukan bahan mentah, buruh dan pasaran. Sistem ekonomi kapitalis selama 150 tahun ini telah bergerak dengan jayanya dengan bantuan bahan bakar petrol. Tanpa bahan bakar ini sistem ekonomi kapitalis akan runtuh berderai.

Justeru wajib disedari jika Iraq hanya mengeksport petai, jering dan cencaluk pasti Iraq tidak akan diserang. Jika Iran hanya memiliki budu dan tidak memiliki bahan bakar petroleum dan gas maka Iran tidak akan diserang.

Pasti akan ada pembaca yang bertanya, Arab Saudi juga ada minyak kenapa tidak diserang. Qatar juga ada minyak kenapa Qatar tidak diserang? Malaysia dan Brunei juga ada minyak kenapa tidak diserang? Jawabnya cukup senang. Rejim Arab Saudi dan Qatar ini adalah barua kepada Amerika. Malah tidak perlu diserang kerana telaga minyak di Saudi dan Qatar adalah milik Amerika.

Bagitu juga Malaysia dan Brunei. Dua negara Melayu ini adalah ‘budak setia’ kepada Amerika. Malah Malaysia telah menghantar tentera ke Afghanistan. Malaysia juga sedang membantu Raja Saudi yang sedang cuba memadamkan apa kebangkitan warga Bahrain yang sedang berjuang untuk mendirikan Bahrain yang lebih demokratik.

Tetapi Syria tidak memiliki bahan bakar petroleum? Ini betul. Tetapi dalam strategi kuasa imperial Anglo-Amerika untuk mendirikan New World Order Syria ini dilihat sebagai musuh. Syria menjadi musuh bukan kerana Syria ini Syiah tetapi kerana Syria menyokong perjuangan Hezbollah dan Hamas yang sedang mengangkat senjata menentang kuasa zionis Israel.

Syria juga dijadikan musuh kerana Syria dari zaman presiden Hafeez al-Assad telah bekerjasama dengan Iran dalam banyak bidang. Malah dasar luar Iran/Syria telah membantu memperkuatkan gerakan Hezbollah dan Hamas.

Dari era Perang Dingin lagi Syria telah dilihat amat sedia untuk bekerjasama dengan USSR, kemudian dengan Rusia. Banyak kelengkapan persenjataan Syria yang digunakan untuk melawan Zionis-Isreal telah dibekalkan oleh Rusia. Rusia adalah sahabat Syria yang telah diduga. Hubungan intim dengan Rusia terjalin lama dan dibuktikan dengan wujudnya pangkalan tentera laut Rusia di Tartus semenjak tahun 1971. Tartus ialah pelabuhan yang kedua terbesar di Syria.

Mungkin ramai yang terlupa Isreal telah juga menawan dan sedang menjajah wilayah Bukit Tinggi Golan semenjak 1967 dahulu. Wilayah ini adalah milik Syria dan diakui oleh Bangsa Bangsa Bersatu.

Kerjasama antara Syria dengan Iran dan Rusia ini adalah satu perkara yang tidak dapat diterima oleh kuasa imperial Anglo-Amerika. Obama dan Clinton melihat bahawa kerajaan Bashar ini berkemungkinan akan menggagalkan strategi Amerika untuk menawan Iran. Syria perlu dipatahkan dahulu sebelum serangan dapat dilakukan ke atas Iran. Justeru kerajaan Bashar wajib dijatuhkan.

Di sini ada tiga buah negara yang sedang menjadi barua Amerika. Saudi, Qatar dan Turki. Saudi dan Qatar menjadi taiko mengeluarkan dana. Manakala Turki menyediakan tempat di sempadan Turki/Syria untuk melatih kumpulan-kumpulan pengganas anti-Syria yang kini memanggil nama mereka Free Syrian Army. Nama kumpulan ini amat menarik tetapi mereka ini dilatih oleh CIA.

Diberitakan sebuah jet pejuang Turki telah jatuh ditembak oleh peluru berpandu Syria. Ini mungkin sandiwara untuk mengolah persetujuan rakyat Turki dan rakyat dunia. Turkey kini memiliki cita-cita untuk sekali lagi – seperti zaman Uthmaniah dahulu – untuk dapat mempengaruhi dunia Arab. Turki memiliki nafsu besar, untuk menjadi kuasa besar. Nafsu besar ini muncul kerana Turki memiliki ‘viagra’ yang bernama Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (Nato).

Para pembaca wajib sedar bahawa di belakang semua ini ialah kuasa zionis Isreal. Dengan licik Israel telah berjaya menjadikan Saudi, Qatar dan Turki sebagai budak suruhan gerakan Zionis Antarabangsa.

Pada ketika ini kuasa dan pengaruh Zionis Israel cukup kuat sehinggakan Obama terpaksa mengikut telunjuk Benjamin Netanyahu. Kaum zionis Isreal telah memilih waktu yang tepat – tahun pilihan raya – di mana tidak ada bakal presiden Amerika yang berani bercanggah dengan Isreal.

Amerika, Saudi, Qatar dan Turki semunya sedang menjadi budak suruhan zionis Isreal. Kita wajib sedar dan berwaspada kerana di belakang zionis Isreal ini ialah tuan empunya bank dan gedung-gedung perniagaan antarabangsa. Mereka inilah yang sedang merancang untuk mendirikan New World Order – Satu Dunia Baru – di mana semua harta kekayaan dunia ini akan mereka miliki. Kuasa dan kekayaan ini akan dipertahan oleh senjata-senjata buatan Amerika dan Nato.

Mungkin ada yang tidak percaya apa yang saya tulis ini. Mungkin ada yang melihat ini ialah perjuangan Sunni terhadap ajaran sesat Syiah. Mungkin ada yang akan mengatakan ini perjuangan adil rakyat Syria menuntut kebebasan dan demokrasi. Mungkin ada yang percaya bahawa kuasa imperial Amerika bersama Nato sedang berusaha menaburkan demokrasi seperti yang sedang mereka lakukan di Afghanistan, di Iraq atau di Libya.

Kepada yang tidak yakin dengan tulisan saya, saya cadangkan agar mereka pergi ke Kedutaan Saudi dan Qatar untuk bertanya bila pilihan raya akan diadakan di Saudi Arabia dan Qatar? Khalas.

EMPAT

Kenapa agaknya media antarabangsa semuanya senyap sepi tidak bersuara tentang penindasan warga perempuan Saudi yang bukan sahaja tidak boleh mengundi malah tidak boleh berfikir. Jauh sekali untuk memandu kereta. Kenapa tidak ada tuntutan ‘pendemokrasian’ dari Amerika terhadap Arab Saudi? Kenapa warga Iraq sahaja yang perlu demokrasi tetapi warga Saudi tidak perlu? Semua ini soalan yang wajib di jawab.Untuk saya negara yang bernama Arab Saudi ini adalah ‘scam’ yang paling besar yang sedang menimpa penganut agama Islam di seluruh dunia. Arab Saudi membuktikan bagaimana kesucian dan takwa para penganut agama Islam telah dieksploit oleh keluarga Ibnu Saud.

Dari sudut sejarah, di zaman Nabi Muhamad tidak ada raja di Arab Saudi. Dalam kitab awal Ibnu Hisham – As-Sirah an-Nabawiyyah – yang ditulis 200 tahun selepas Nabi Muhamad wafat tidak ada langsung disebutkan nama raja, darjat sultan atau daulat tuanku. Malah agama Islam secara radikal menentang kaum feudal kerana sistem feudal ini bercanggah dengan teologi Islam. Jadi dari mana munculnya Raja Saudi ini?

Sejarah merakamkan bahawa Arab Saudi ini dilahirkan dari perancangan kuasa imperial Anglo-Saxon sesudah perang dunia pertama. Semenanjung Arab ini seperti negara Telok dipimpin oleh pelbagai ketua suku dan ketua kabilah. Perbalahan dan peperangan antara suku dan kabilah sering berlaku di kalangan bangsa Arab ini. Maka di sinilah munculnya TE Lawrence seorang ejen dari Britain yang merancang untuk menjatuhkan kuasa imperial kerajaan Uthmaniah yang berpusat di Istanbul.

Dengan memberi sokongan kepada kabilah Abdul Aziz al-Saud, kekuatan kerajaan Uthmaniah di sebelah selatan – Jordan, Palestin, Syria dan Iraq – menjadi lemah. Pada 29 Oktober 1923 Turki menjadi republik. Secara resminya kuasa kerajaan Khalifah Uthmaniah dihapuskan pada 3 Mac 1924.

Akhirnya pada tahun 1932 lahirlah apa yang hari ini dikenali sebagai Kingdom of Saudi Arabia. TE Lawrence seorang ejen British yang juga seorang homoseksual telah memainkan peranan yang amat penting untuk mewujudkan Arab Saudi.

Di sini saya ingin membawa para pembaca untuk untuk memahami konsep yang dipanggil geopolitik. Geopolitik ini ialah politik kawasan, bumi, tanah atau wilayah yang dianggap strategik dan penting. Strategik kerana kedudukan wilayah ini dari segi ketenteraan. Penting kerana wujudnya sumber asli yang ditemui dalam wilayah ini.

Pada hemat saya, jika Arab Saudi mengeksport petai dan jering maka setiap hari kita akan membaca tentang kejahatan kaum kerabat Saud. Kita akan membaca bagaimana kaum kerabat Saudi ini berpoya-poya berjudi di London atau Paris. Atau kesah keluarga Saud bercanda-canda di kota-kota besar di Eropah. Tetapi hakikatnya bukan petai dan jering tetapi bahan bakar petrol.

Arab Saudi adalah negara kedua dalam dunia – sesudah Venezuela – yang memiliki simpanan minyak terbanyak yang masih belum dicarigali. Hari ini Arab Saudi adalah negara pengeksport utama – 12 juta tong sehari – minyak mentah dari Saudi memasuki pasaran dunia. Justeru Arab Saudi adalah kunci keselamatan sistem ekonomi kapitalis yang bergantung kuat dengan bahan bakar petrol.

Sayugia dikhabarkan di sini bahawa 15 daripada 19 orang pengganas yang menyerang WTC pada 9/11 di New York datang dari Arab Saudi. Menjadi amat pelik – tindak balas dari George Bush bukan terhadap Arab Saudi tetapi kepada Afghanistan dan Iraq. Ini hanya satu contoh yang jelas di mana kuasa imperial Anglo-Amerika akan memelihara ‘keldai’ tunggangan mereka dalam percaturan geopolitik dunia hari ini.

Ramai warga Melayu Islam mungkin tidak menyedari bahawa keluarga diraja Saudi ini tidak ada sangkut paut dengan Islam. Mereka tidak memiliki pertalian teologi dengan Islam. Malah, yang sahih, pada ketika ini keluarga Saudi ini adalah tali barut dan ejen yang paling setia kepada kuasa imperial Anglo-Amerika.

Keluarga Saud ini bukan tidak pernah ditentang. Pada 20 November 1979 dahulu satu pemberontakan telah berlaku. Kaabah telah diambil alih selama dua minggu oleh kumpulan anak-anak muda yang menentang pemborosan, rasuah dan kelakuan kaum keluarga Saud. Keluarga Saud tergamam. Hanya dengan bantuan Amerika barulah pemberontakan ini dapat dipatahkan.

Untuk meneruskan kuasa feudalnya, untuk meredakan kebencian rakyat maka Raja Saudi kini menggelarkan diri mereka “Penjaga Dua Masjid”. Ini hanyalah tembok untuk mengolah persetujuan penganut Islam seluruh dunia bahawa keluarga Saud ini berhak ke atas tanah suci Mekah dan Madinah.

Melalui duit minyak petrol keluarga Saud ini telah menabur pengaruh ke seluruh dunia. Mengembangkan faham kolot lagi jumud. Melalui pelbagai yayasan, melalui pelbagai bentuk anak-anak syarikat, kaum keluarga Saudi ini telah mendana masjid, sekolah dan pelbagai bentuk wakaf untuk memastikan penganut agama Islam terus dibodohkan. Warga Islam di seluruh dunia tidak akan mempersoalkan apa yang sedang mereka lakukan atas nama Islam.

Pemusnahan artifak-artifak sejarah yang membina ingatan bersama budaya Arab/Islam dari zaman sebelum Nabi hingga ke zaman Nabi telah dilakukan oleh keluarga Saud ini. Umum telah difahamkan bagaimana kota Mekah telah menjadi ‘vulgar/lucah’ dengan Mek Donald dan Kentaki Fried Fak. Bertafakur atau berdoa di hadapan makam kaum keluarga Nabi dianggap ‘syirik’ tetapi menyembah Mek Donal dan Kentuki dianggap soleh.

Para pembaca jangan tersilap faham tujuan tulisan ini bukan hendak menghina Islam tetapi untuk menunjukkan bahawa keluarga Saud ini tidak ada sangkut paut dengan Islam dan rejim Saudi ini adalah sebahagian dari punca huru hara yang sedang berlaku di Timur Tengah.

Kaum pemodal dan kuasa imperialis Anglo-Amerika telah menggunakan Islam jenis Saudi ini untuk mematahkan perjuangan gerakan pembebasan warga Islam khususnya dan warga dunia amnya. Gerakan pembebasan Palestin telah dimandulkan. Gerakan demokrasi di Bahrain sedang diganyang dengan bantuan dolar Saudi.

Setelah memahami semua ini saya ingin membawa kembali para pembaca kepada keadaan yang sedang berlaku di bumi Arab. Saddam telah dimusnahkan kerana Saddam ingin menggantikan dolar sebagai duit pertukaran jual beli minyak. Gaddafi dimusnahkan kerana Gaddafi menentang pangkalan tentera Amerika didirikan di Afrika.

Kini Bashar perlu ditewaskan kerana dari segi geopolitik wilayah Syria ini amat penting untuk tentera Amerika masuk menyerang Iran. Semenjak zaman berzaman – dari sejarah Perang Salib – kita mengetahui bahawa Damsyik dalam negeri Syam adalah kota strategik. Pintu ke Amman, pintu belakang ke Baghdad, pintu ke Lebanon semua bermula di Damsyik. Justeru pada tahun 2008 yang lalu kota Damaskus telah dinobatkan sebagai kota budaya Arab.

Semenjak dari ribuan tahun wilayah Levant inilah yang menjadi titik mula tamadun dunia. Di wilayah ini tulisan dimulai. Di wilayah ini juga konsep Tuhan Yang Maha Esa ditemui. Sumer, Babil, Akkad adalah kota-kota kuno yang mengasaskan kemunculan kota Damaskus dan Baghdad yang akhirnya membawa pencerahan. Berbanding dengan Saudi – tidak ada apa-apa yang dapat dibanggakan.

Kuasa imperialis Anglo-Amerika dalam perancangan geopolitik untuk mengepong China dan Rusia kini sedang bekerjasama dengan Arab Saudi dan Israel. Israel dan Arab Saudi dilihat sebagai ‘berseteru’ tetapi dua negara sedang bekerjasama untuk mematahkan apa sahaja bentuk gerakan demokratik yang berkemungkinan muncul di bumi Arab.

Pada tahun 2007 kuasa imperialis Amerika telah memberikan 60 bilion dolar melalui apa yang dipanggil military-aid package atau bantuan ketenteran. Sebanyak 13 bilion dolar nilai senjata ini akan dihantarkan kepada Arab Saudi.

Amat jelas dari bantuan persenjataan ini Saudi amat penting dalam percaturan geopolitik Amerika. Kini senjata yang diterima dari Amerika sedang digunakan oleh gerombolan anti-Bashar. Senjata yang dibeli di pasaran gelap dibayar dengan duit petrodollar Saudi. Duit Saudi juga digunakan untuk merekrut tentera-tentera upahan yang dipanggil Free Syrian ArmyFree di sini kerana mereka mendapat semua bantuan ‘free’ dari Arab Saudi.

Dari segi ideologi pula, fahaman reaksionari feudal Saudi ini sedang dijaja dari Moroko ke Maldivess. Dari Bahrain ke Bukina Faso. Dari Jerico ke Jakarta. Dari Dubai ke Dungun. Ajaran kolot Islam jenis Saudi ini akan ditemui di negara yang ada warga beragama Islam.

Sekali lagi saya jelaskan bahawa penentangan Arab Saudi terhadap Bashar di Syria dan Ahmadinejad dari Iran bukan kerana Syiah atau kerana Sunni. Bukan juga untuk menegakkan syiar Islam. Penentangan ini lahir dari strategi geopolitik kuasa Anglo-Amerika yang kini sedang merancang untuk mengepong China dan menekan Rusia.

Justeru China dan Rusia telah menggunakan kuasa veto dan akan terus mengunakan kuasa veto jika ketetapan Bangsa Bangsa Bersatu dilihat sebagai topeng untuk menghalalkan tentera Nato menyerang Syria. China dan Rusia telah ‘tertipu’ apabila ketetapan PBB telah menghalalkan tentera Nato menyerang Libya dan Gaddafi.

LIMA
Saya pernah sampai ke kota Damas – panggilan manja warga Arab untuk kota Damsyik atau Damascus untuk warga Barat. Ini lama dahulu ketika saya berkelana. Saya datang dari Hong Kong membawa jemputan dari Asia Students Association (ASA) kepada Persatuan Pelajar Syria untuk hadir ke Kongres ASA di Chiengmai Thailand. Justeru saya menjadi tamu Persatuan Pelajar Kebangsaan Syria.Sebelum sampai ke Damas saya melintasi Amman, Jordan. Saya membawa jemputan yang sama. Saya diberitahu bahawa Persatuan Pelajar Jordan dalam buangan beroperasi di Beirut. Begitu juga dengan GUPS – General Union of Palestine Students. Justeru saya wajib juga dari Syria ke Lubnan. Ketika ini Perang Saudara di Lubnan baru bermula.

Saya tersangkut hampir dua minggu di Damas. Bumi Arab inilah yang menjadi permulaan jejak dan tapak saya berkelana. Saya tersangkut kerana jalan utama dari Damas ke Beirut ditutup kerana perang saudara. Lalu untuk membunuh masa saya melingkari kota Damas.

Pada tahun 1974, saya seperti ramai anak-anak muda di Malaysia tidak ada langsung ada kefahaman tentang Sunni dan Syiah. Ketika saya membesar saya tidak mengetahui tentang wujudkan dua mazhab ini. Yang saya fahami – saya ini penganut Islam, tidak lebih dari itu. Sunni dan Syiah ini tidak pernah wujud dalam fikrah saya.

Saya bertemu dengan mazhab Syiah di Iraq. Ini pada tahun 1975 – lama sebelum Revolusi Iran kerana saya telah menjadi tamu Persatuan Pelajar Iraq. Malah sebelum dunia membaca tentang Ayatollah Khomeini, saya telah melawat Karbala dan Najaf. Ketika saya melawat Najaf, Ayatollah Khomeini masih lagi ‘orang buangan’ sebelum dihalau keluar dari Najaf ke Kuwait dan berakhir di Paris.

Dengan pecahnya Revolusi Iran, penganut Islam di Malaysia disedarkan tentang wujudnya satu lagi mazhab Islam yang dipanggil Syiah. Penganut Syiah di Iran bangun melawan Shah Reza Pahlevi. Raja Iran ini telah dinaikkan ke takhta oleh CIA. Justeru, Revolusi Iran melonjakkan kesedaran tentang Syia di kalangan anak-anak muda Islam di seluruh dunia. Mazhab Syiah dilihat membawa garis melawan imperialis.

Hari ini, pada tahun 2013, kita sedang melihat bagaimana Islam dijadikan musuh oleh kuasa imperialis Anglo-Amerika. Sesudah tamatnya Perang Dingin dan runtuhnya Tembok Berlin (1989) pernah diharapkan politik dunia akan membawa pencerahan dan keamanan untuk umat manusia. Harapan ini meleset. Kaum pemodal, kuasa militer, peniaga senjata antarabangsa bersama dengan politikus kanan memilih Islam sebagai musuh baru.

Senjata Sunni-Syiah

Di zaman Perang Dingin dahulu yang dijadikan musuh ialah negara yang menggunakan sistem ekonomi Sosialis, kaum Sosialis dan kaum Komunis. Mereka bukan hanya ditohmah dan difitnah malah mereka dibantai dan dikorbankan. Kali ini yang menjadi musuh ialah Islam. Ini yang sedang kita saksikan.

Awas, kaum pemodal antarabangsa dengan cekap menggunakan perbezaan mazhab – Sunni dan Syiah – untuk membantai umat Islam. Perbezaan Sunni/Syiah ini sedang dijadikan senjata ulung untuk membantai warga Syria.

Saya akui di sini bahawa manusia yang bernama Bashar al-Assad itu mungkin BUKAN sosok terbaik untuk dijadikan contoh pendemokrasian di Syria atau untuk bumi Arab/Islam. Di belakang gerakan anti-Bashar ini sebenarnya ada agenda yang lebih besar yang dirancang kaum imperialis Anglo-Amerika. Perkara inilah yang ingin saya terangkan agar ianya dapat membawa pencerahan untuk kita semua. Ini bukan bermakna saya lebih bijak dari pembaca. Apa yang saya paparkan ini hanya satu analisa dari kajian, pembacaan dan pengalaman saya.

Justeru, sekali lagi saya tegaskan di sini bahawa apa yang berlaku di Syria itu bukan pertempuran Sunni dan Syiah. Apa yang sedang berlaku ialah pembantaian warga Syria – Sunni, Syiah, Kristian, Baath atau Majusi. Peperangan dan pembunuhan di Syria ini sebahagian dari agenda Anglo-Amerika untuk menakluk bumi Arab. Kenapa perlu ditakluk bumi Arab? Jawabnya: minyak.

Kita harus faham bahawa yang kata-kata lunak, janji-janji manis dari Clinton, Bush atau Obama terhadap Warga Islam hanyalah kata-kata. Kuasa imperial Anglo-Amerika memiliki agenda yang telah lama dirancang. Contohnya: serangan ke atas Iraq telah lama dirancang – jauh sebelum ledakan WTC di New York tahun 2001.

Pendemokrasian yang diajukan oleh kuasa imperial Amerika itu bunyinya amat lunak. Lalu saya meminta semua pembaca bertenang dan berfikir sejenak. Kenapa demokrasi hanya perlu diwujudkan di Libya, Mesir, Iraq dan Syria? Kenapa demokrasi tidak diajukan kepada Arab Saudi?

Dari fakta pembacaan, negara Saudi yang kaya raya dengan duit minyak ini tidak ada langsung miliki ciri-ciri demokrasi jauh sekali menghormati hak asasi manusia. Malah kita sering terbaca berita tentang bagaimana warga asing yang bekerja di Saudi dijadikan hamba abdi sama seperti di zaman jahiliyah.

Demokratik sungguhkah Qatar?

Sebuah lagi negara Arab yang begitu kuat menyokong dan memberi dana dan senjata kepada gerombolan pengganas untuk menyerang Syria ialah Qatar. Atas nama Islam, atas nama Sunni, senjata telah dihantar untuk membunuh Syiah. Qatar memberi duit dan senjata kerana ingin membangunkan Syria untuk menjadi sebuah darul yang lebih demokratik. Mari kita bertanya: bila ada pilihan raya di Qatar? Demokratik sungguhkah negara yang bernama Qatar ini?

Telah saya katakan tadi bahawa semua ini berlatarkan keperluan kaum pemodal antarabangsa untuk menakluk bahan bakar petroleum. Iraq dahulu bebas dan merdeka. Iraq TIDAK membenarkan syarikat minyak asing masuk membuat cari gali. Kini Iraq telah dibuka untuk Shell, Esso, Exxon termasuk Petronas. Yang masih berdegil melarang syarikat luar dari mencari gali minyak hanya Iran.

Untuk menundukkan atau menyerang Iran, Syria perlu dijatuhkan dahulu. Ini kerana Syria dan Iran memiliki hubungan yang intim semenjak zaman Presiden Hafeez dan zaman Khomeini. Hubungan ini diikat pula dengan perjanjian bantu membantu dari segi ketenteraan.

Apabila kita membaca politik Iran atau Syria atau Timur Tengah maka kita wajib memahami juga peranan negara Zionis Israel. Israel telah dipacakkan di tengah bumi Arab oleh kuasa imperial Anglo-Amerika sesudah Perang Dunia keDua. Zionis Isreal bergerak sebagai pangkalan tentera Amerika. Israel menjadi polis untuk Amerika.

Sahihlah bahawa bahan bakar minyak petroleum ialah kunci kepada semua ini. Ekonomi kapitalis dunia hari ini dijana oleh bahan bakar petroleum. Tanpa petrol dunia yang kita kenali hari ini akan berubah wajah.

Kalau kita beli minyak dari stesen Petronas kita menggunakan duit ringgit. Kalau beli minyak di Pakistan wajib menggunakan Rupiah. Tetapi jika Malaysia atau Pakistan mahu membeli minyak di pasaran dunia, negara2 ini wajib menggunakan dolar.

Jual beli minyak dalam pasaran dunia hari ini wajib menggunakan dolar. Inilah hasil perjanjian yang telah diikat oleh Presiden Nixon dengan Raja Faisal – pada tahun 1972 – ketika dolar tidak lagi bersandarkan emas. Saudi sebagai pengeluar minyak terbesar dalam dunia mewajibkan minyak dibeli dengan dolar. Perjanjian ini memastikan Saudi dapat senjata dari Amerika. Amerika juga akan memastikan rejim Saudi selamat dari diganggu gugat oleh Israel atau musuh dalaman.

‘Kong kalikong’ Amerika

Maka munculkan apa yang dipanggil sistem PetroDollar. Dolar Amerika menjadi kukuh. Ini kerana banyak negara dalam dunia hari ini TIDAK memiliki minyak. Tetapi, negara-negara ini memerlukan minyak. Maka negara ini wajib mengeksport barangan kepada Amerika untuk mendapatkan dolar. Dengan adanya dolar baru minyak dapat dibeli.

Di sinilah muncul ‘kong kalikong’ yang paling besar. Amerika terus mencetak dolar untuk membeli barangan import. Hakikatnya ekonomi Amerika hari ini adalah ekonomi silap mata. Maka kerana itu apabila Saddam mahu menjual minyak tanpa menggunakan dolar – Saddam Hussein dibunuh. Gadaffi juga menerima nasib yang sama apabila dia mahu menukar dolar dengan mata wang lain.

‘Kong kalikong’ Amerika ini bukan TIDAK disedari. Ramai yang tahu tetapi terpaksa sujud kepada Amerika kerana kuasa bala tentera Amerika berselirat dalam dunia hari ini. Semua negara kini tertaluk dibawah kuasa Anglo-Amerika. Dulu ada Empayar Rom, kini kita dijajah oleh Empayar Amerika.

Saudi memiliki simpanan minyak terbanyak dalam perut buminya. Negara kedua ialah Iran. Justeru Iran wajib ditundukkan. Jika Iran menjual minyaknya tanpa menggunakan dolar pasti ekonomi Amerika terjejas. Kerana inilah dibuka kisah Sunni dan Syiah. Kisah ini bertujuan untuk menutup kisah bangkai dolar yang semakin mencemaskan dunia kapitalis.

Saya akhiri dengan satu pertanyaan: kenapa kita tidak dapat memahami bagaimana kaum pemodal, tauke penjual senjata dan politikus kanan yang kaya raya terus mengadu domba kita. Di Lubnan, Kristian dengan Islam. Di Rwanda, Tutsi dengan Hutu. Di Syria, Sunni dengan Syiah. Dan di Malaysia, Melayu dengan Cina.

ENAM
Kalau kita hanya ada pendapatan 100 ringgit sebulan maka secara logik kita akan berbelanja 70 atau 80 ringgit. Kalau boros sekali pun kita berbelanja 90 hingga ke 99 ringgit sebulan. Masih ada niat menyimpan sekurang-kurang seringgit untuk masa depan.Dalam rumah tangga jika anak isteri kurang makanan, kurang pakaian atau kurang dana perubatan dari segi lojiknya sang ayah akan cuba sedaya upaya menyelesaikan agenda rumah tangga dahulu. Bukan pergi ke hulu ke hilir membantu jiran tetangga. Ini logik manusia seantero alam.

NONELogik manusia bermakna perkara yang kita lakukan itu masuk akal. Perbuatan atau hujah yang diberikan masuk akal dan di yakini. Ini berlainan dari logik mat pet. Mat pet, mat dian, mat candu atau sang pemadat mempunyai logik yang tidak masuk akal. Logik mat pet tidak dapat kita terima pakai kerana kita manusia rasional yang memiliki fikrah.

Mat pet lagi berdengung lagi di cucuk badan dengan dadah. Lagi kurang sedar lagi ditelan pil atau disedut asap candu. Akhirnya badan tidak sanggup lagi menerima. Darah dalam badan sang pemadat enggan bergerak akhirnya mat pet ini mati tegak dalam khayalan.

Sabar. Logik mat pet ini adalah juga logik empayar. Logik ini telah diguna pakai oleh Kublai Khan dari Mongolia ketika menjajah separuh dunia ini. Logik Mat Pet ini juga di gunakan oleh empayar Sepanyol, empayar Belanda dan empayar British. Kesemua sejarah empayar ini berakhir dengan empayar mati tegak.

NONEKalau mat pet giankan dadah untuk berkhayal. Empayar ada juga dadahnya. Empayar giankan dadah yang lebih spesial. Dadah untuk empayar ialah kuasa. Kuasa untuk berkhayal dan berkhayal untuk berkuasa. Berkhayal untuk berkuasa mendominasi dunia ini adalah dadah kepada semua empayar dari dulu hingga ke empayar Amerika hari ini.

Amerika Syarikat memiliki sejarah antifeudal dan antikolonial. Warga imigran dari eropah memanggil diri mereka American. Mereka bangun angkat senjata, 200 tahun dahulu melawan kuasa kolonial Baginda Queen. Awalnya orang kulit putih ini menjarah tanah Orang Asal. Kemudian ekonomi Amerika berkembang dengan kemasukan hamba abdi yang tangkap dari Afrika.

Siapa tak kenal Mek Donal?

Dari sini bermulalah sejarah perkembangan empayar Amerika. Mexico mula dijajah pada tahun 1846. Kemudian menjalar ke benua Amerika Latin menggantikan kuasa Sepanyol, ke Amerika Utara menggantikan kuasa Baginda Queen, kemudian ke Eropah, kemudian menjarah ke Afrika dan ke Asia sesudah kejatuhan Hitler, contohnya sesudah Perang Dunia Kedua.

Dari 1776 hingga ke 2013, empayar Amerika telah menakluk dunia. Tidak ada siapa dalam dunia ini yang tidak kenal Mek Donal. Tidak ada siapa yang tidak tahu apa itu apa itu Hollywood. Siapa yang menduduki Rumah Putih dilihat sebagai sosok yang paling berkuasa dalam dunia ini – melebih kuasa Firaun. Melintasi kuasa Shah Reza Pahlavi.

bernard madoff wall street 150 years imprisonment 300609 02Tapi dunia ini ada hukum alam. Yang naik akan turun. Yang di atas tidak akan selama-lamanya di atas. Ini hukum alam yang tidak ada siapa dapat mengubahnya. Apa yang bermula pasti akan berakhir. Selagi ada penindasan selagi itu akan ada perlawanan. Sekuat mana pun sesebuah empayar itu, ia akan berakhir. Dari zaman kuno kita mendengar empayar Inca, Empire Firaun, empayar Iskandar Zulkarnain atau empayar China, empayar Uthmaniah – semuanya terkubur.

Bilakah agaknya empayar Amerika atau kuasa imperialis Amerika ini akan punah musnah? Persoalan bila tarikhnya bukan mudah untuk dijawab kerana perjalanan tamadun manusia bukan seperti pertunjukan wayang ada tarikh dan waktu. Empayar bukan sesuatu yang dapat dipegang. Justeru apa yang dapat kita baca hanyalah tanda-tanda bahawa kuasa imperialis Amerika ini sedang menjunam jatuh.

Logik empayar ialah logik mat pet. Hari ini sistem kapitalis ekonomi Amerika sedang dalam keadaan nazak. Dolar Amerika nilainya semakin susut. Keyakinan dunia semakin merosot terhadap nilai dolar. Lihat dan perhatikan apa yang dilakukan oleh mat pet AKA empayar Amerika ini?

Ketika duit tidak cukup, ketika ekonomi kelam kabut, ketika inilah Amerika membuka medan perang di Afghanistan, di Iraq, di Syria dan di Libya.

Data 2013 dari Dewan Kongres Amerika menyatakan 43 juta warga Amerika ditakrif hidup bawah tahap kemiskinan. Jumlah 43 juta ini adalah warga Amerika yang menerima bantuan food stamp atau bahan makanan dari kerajaan untuk hidup. Dalam keadaan ini mat pet ingin ke hulu ke hilir menyebarkan ‘demokrasi’. Bunyinya lawak tetapi inilah logik mat pet.

Syria langkah garis merah

Bulan September 2013 telah berlalu. Pasti ramai yang tidak ambil pot tentang apa yang telah berlaku dalam bulan itu. Sebenarnya ada dua perkara yang amat penting telah berlaku. Kedua-dua perkara ini adalah tanda bahawa kuasa imperial Amerika sedang menuju keruntuhan.

Babak pertama mengambil tempat di Damsyik. Tim PBB sedang menyelidik letupan bom kimia dalam pentas perang Syria. Tiba-tiba di wilayah di mana tim PBB sedang menjalankan siasatan satu lagi bom kimia dikatakan meledak. Dunia menjadi heboh.

NONEKuasa imperialis Amerika berulang kali berkata: Senjata kimia adalah garis merah yang tidak boleh dilintasi. Jika dilintasi maka Syria akan diserang. Justeru pada minggu ledakan itu berlaku dunia menjadi tegang. Kuasa imperialis Amerika akan menyerang Syria, hanya menunggu arahan dari Obama.

Laporan dan penyelidikan dari Rusia dan NGO antarabangsa membuktikan bahawa ledakan bom kimia ini dilakukan oleh gerila-gerila upahan Saudi. Gerila upahan Saudi datang dari pelbagai negara. Mereka sedang berkeliaran melakukan keganasan atas nama Islam. Untuk gerila upahan ini ledakan bom kimia ini diharapkan akan menjemput Amerika dan kuasa bala tentera NATO untuk menyerang Syria, sama seperti yang telah dilakukan di Libya.

america ready for nuclear attack from north korea 220609 01Seperti biasa juru heboh kuasa imperial dari Obama ke Hillary ke John Kerry memberi amaran keras. Syria akan diserang kerana garis merah telah dilintasi. Bukti siapakah sebenarnya yang meledakkan bom kimia ini tidak penting. Dalam falsafah mat pet salah benar tidak mustahak.

Armada Amerika mula belayar ke Laut Teduh. Kapal terbang penyerang Amerika mula memanaskan enjin di sana sini. Dunia menunggu bilakah Tomahawk dan Cruise Missile akan meledak di Damsyik. Tup tup semuanya kecut. Semua jadi lembik apabila Rusia memberi kata dua bahawa tindakan Amerika ini salah. Malah Rusia memperbaharui niat untuk menghantar senjata ke Syria.

Tetiba kuasa imperial Amerika tidak lagi gah. Tetiba kuasa empayar ini mengundur dari menyerang Syria. Sah bahawa kuasa imperialis ini hanyalah ‘harimau kertas’. Gagalnya menyerang Syria ini menjadi tanda pertama bahawa kuasa imperialis Amerika tidak lagi memiliki kekuatan.

Budak-budak suruhan Amerika

Tanda kedua juga amat jelas. Tetapi mungkin ramai yang tidak melihat. Pada satu ketika dahulu Amerika Latin dijadikan kawasan belakang rumah oleh kaum pemodal Amerika. Jeneral dan kolonel diturun dan dinaikkan untuk menjadi presiden. Kesemua presiden dan kepala negara Amerika Latin menjadi budak suruhan Amerika.

Tetapi pada bulan September lalu di PBB untuk pertama kali setiap presiden dan ketua negara dari Amerika Latin yang berucap di podium PBB mengutuk Amerika. Kutukan ini berpunca kerana Amerika melakukan risikan melalui teknologi yang telah dibocorlkan oleh Edward Snowden. Alat risikan CIA ini telah ‘dibogelkan’ untuk dunia oleh Snowden yang bekerja di Jabatan Pertahan Amerika sendiri. Pemimpin negara Amerika Latin ini berani menunjukkan kemarahan mereka terhadap Rumah Putih. Ini cukup bersejarah. Dalam istilah anak muda, ini rare.

united nation un general assemblyUntuk pertama kalinya dalam sejarah Amerika Latin, Presiden Brazil Dilma Rousseff telah menolak jemputan Barack Obama untuk bertemu di Rumah Putih. Bayangkan Mahathir Muhamad dan Najib Razak sanggup menghabiskan berjuta dolar untuk melobi agar dapat bergambar dalam Rumah Putih. Tetapi presiden wanita pertama Brazil yang juga bekas gerila Marxis ini secara terbuka menolak jemputan Obama. Ini satu tamparan untuk presiden Amerika.

Babak kedua, dalam bulan September lalu bukan sahaja Obama dimalukan oleh seorang bekas gerila malah lidah rasmi media China Xinhua berkata, telah sampai masanya ekonomi dunia ini dibebaskan dari kuasa imperialis Amerika. Perkataan yang digunakan ialah de-Americanized ekonomi dunia. Ini bermakna jual beli dalam dunia TIDAK lagi bersandarkan dolar. Malah dalam tulisan Xinhua ini China mahukan satu tata cara ekonomi dunia yang baru.

NONESemua ini tanda-tanda bahawa hari-hari akhir untuk kuasa Pax Americana telah sampai. Bala tentera Amerika yang berselirat di seluruh dunia kini hakikatnya sedang menjadi beban yang amat sangat untuk ekonomi Amerika. Perbelanjaan perang di Iraq, Afghanistan dan Libya sedang menjerut leher Uncle Sam.

Obama gagal datang ke Kuala Lumpur pada 11 Oktober 2013 yang lalu. Ini kerana seluruh pentadbiran kerajaan Amerika ditutup kerana hutang terlalu tinggi. Ini wajib dibaca sebagai satu lagi tanda keruntuhan kuasa imperial. Jika hutang kerajaan berterusan dan pentadbiran ditutup lagi,mustahil 43 juta warga Amerika yang hidup dengan food stamps akan menjadi wira Amerika untuk menjaja ‘demokrasi’.

Kalau mat pet ini makan pun susah mustahil akan bertenaga untuk menyerang dan menundukkan negara Dunia Ketiga yang bebas dan merdeka. Kuasa imperial Amerika akan terus gian untuk berkuasa. Mat Pet ini akan terus – berkhayal untuk terus mendominasi dunia. Tetapi hukum dunia telah berubah. Amerika bukan lagi tidak boleh dilawan. Kuasa imperialis ini hanyalah harimau kertas.

–Tulisan2 Hishamuddin Rais

3 Comments

Filed under Ekonomi, Negara Islam, Politik

3 responses to “Pencerahan Tentang Konflik di Syria dan Dunia.

  1. Jgn tertipu Dgn Syiah+US+zionis

    mungkin semua konflik syria dirancang barat. tapi assad tidak dapat menafikan bahawa dia juga menjadi alat kpd barat utk mencetus konflik di syria. tanpa kekejaman assad, tidak ada kemampuan dan sebab utk umat Islam syria bangkit dgn tangan kosong mulanya berdemo di jalanan dan ditembak percuma.

    maka bukankah assad itu yg sebenarnya diternak zionist utk mencipta keadaan ini? tanpa kezaliman assad sudah tentu tidak menjadi pelan barat kepadanya.

    asalnya bkn konflik suni syiah tapi semangat dan ajaran syiah lah yg menjadikan assad gila dan zalim terhadap umat sunni. masuk campurnya iran dan hezbosyaitan jg atas semangat syiahnya. sedangkan pejuang dari negara arab yg sunni adalah atas individu.

    kenapa konflik syria terlalu lama dan belum dimenangi mujahideen kalau benar mereka alat US? sebbnya ialah mereka menolak demokrasi dan menolak US dan puppet yg cuba dinaikkan US. rakyat syria telah kenal tektik itu, maka mereka menolak demokrasi atau apa saja unsur luar. mereka benar2 mahu berjihad menegak Islam.. kerana dgn Islam saja mati mereka tidak sia2. mati syahid.

    apa bukti ini perang antara Islam dan ajaran sesat syiah? semua terdapat dlm kitab anutan syiah. mungkin hisham hanya baca analisa barat tapi tidak menyelak kitab2 ajaran syiah yg memang memusuhi Islam.

    bagaimana hisham dapat menafi pertentangan kafir dan islam kerana mereka tidak redha dgn keislaman manusia yg diterang dalam AlQuran? mengapa hisham hanya menulis dan berfikir yg akhirnya menjurus kepada ekonomi sebagai punca segala krisis?

    apakah Allah membohong bila mengatakan sebab akidahlah kamu diperangi.. walaupun memang ekonomi itu menjadi kembaran dan unsur penting utk menguasai dunia. tp akhiran dpd menguasai dunia itu ialah utk melenyapkan cahaya Allah.

  2. podehi

    Salam,
    Malapetaka disebabkan dajjal memang telah dinyatakan dalam banyak hadis. Siapa kita nak menafikan semua ni. Amerika/ yahudi dan syiah adalah penggerak kepada cita-cita dajjal yang nak menghapuskan ketuhanan dan menegakkan New World Order. Imperialisme itu sendiri merupakan satu sistem yang dapat membuat orang menolak ketuhanan kerana punca rezeki akan beralih kepada tangan-tangan pemodal besar. Memang kita semua kutuk tindakan Arab saudi yang macam tikam saudara seagama tetapi itu memang sebahagian dari agendanya. Supaya orang membenci Arab saudi, tempat kiblat umat Islam. Cucu cicit Saaud dibenci kerana moyang dia dulu terkeliru pergi subahat dengan British. Benda yang sama terjadi kepada UMNO. Memang saling membenci dan perpecahan ni dah dirancangkan. UMNO tak dapat mengelak dari buat benda yang rakyat benci dan rakyat memang tak dapat mengelak dari membenci UMNO. Itulah fitnah dajjal akhir zaman. Dajjal master mind yang kita belum nampak. Dikatakan dalam suatu hadis akan menampakkan diri bila misinya hampir berjaya.
    Atas sebab itulah dalam hadis nabi ada disebutkan kerjasama Islam dan kristian menentang musuh bersama di akhir zaman. Presiden Amerika, eropah dan rakyatnya adalah kristian. Mereka juga tertekan oleh pemodal yahudi yang nak mewujudkan New World Order yang akan berpusat di israel nanti tetapi telah menghambakan rakyat Eropah dan Amerika hingga bankrap. Rakyat bekerja untuk pemodal yahudi, dapat gaji bayar loan bank dan cukai yang akhirnya duit semua mengalir ke Israel(IMF). Namun begitu kerjasama ini bukanlah kekal kerana kafir kristian hanya nak pergunakan keberanian tentera Islam. Hadis itu juga mengatakan akhirnya nanti tentera Kristian dan Islam akan berperang pulak. Jadi tak ada sebab kita nak kata Arab, Turki semua tu bekerjasama dengan kaffir Amerika membantai Bassyar. Kezaliman Bassyar melalui fahaman syiah telah dirancangkan. Bila dah bunuh rakyat, memanglah orang akan mempertahankan diri dan lawan balik. Kita macam dah kena check-mate. Berdoalah untuk kemenangan tentera Islam sebenar yang mendapat wahyu Allah yang kita sendiripun tak pasti FSA ke, Jabhal NUsrah ke, ISIS ke. Tapi kalau mengikut hadis kerjasama dengan kristian ini akan mengalahkan kezaliman setidak-tidaknya rakyat Syria tak terus disembelih. So buat masa ni kita pro Amerika dan Arab dulu. Apa yang akan terjadi seterusnya, bacalah hadis-hadis berkenaan akhir zaman kalau anda percaya.

  3. wan

    kita tidak tahu apa yg sebenarnya berlaku di syria…..
    maklumat yg sampai kepada kita tidak jelas…..
    hanya Allah yg maha mengetahui…..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s